Thorax bestralen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Fraz01

Thorax bestralen

Bericht door Fraz01 » wo 25 feb 2015, 08:35

Lieve borstkankervragen,

Eerst even mijn situatie:
2012 linkerborst hormoongevoelige lobulair carcinoom van 5 cm plus in ander kwadrant van de borst een tumor van 0.8 cm. Micro en macro metastasen in de poortwachtersklier. Behandeling amputatie, chemo ( tac) en bestralen oksel en thoraxwand, hormoontherapie ( tamoxifen)

Nu 2015:
Rechterborst, hormoongevoelige lobulair carcinoom van 2.7 cm plaus in andér kwadrant van de borst een tumor van 2.7 cm. Micrometastase in poortwachtersklier ene tumor ( andere tumor niet onderzocht dus onbekend). Behandeling tot nu toe amputatie en veranderen van hormoontherápie naar aromatasseremmers. Plaatsing twee expanders.

Vraag : a.s. Dinsdag hoor ik of de thoraxwand meebestraald moet worden naast bestralen van de oksel. Ik begreep dat ze agressiever en eerder advies geven tot bestralen van de thoraxwand. Ik ben daar niet helemaal blij mee o.a. Vanwege de expanders en gevaar tot kapselvorming, verslechteren van de kwaliteit van de huid en risico voor longen en ribben. Weten jullie wanneer er geadviseerd wordt tot bestralen van de thoraxwand, als ik niet laat bestralen van de thoraxwand wat het risico op plaatselijke recidieven is, wat de mogelijkheid is tot behandelen van een plaatselijke recidief ( en worden die wel ontdekt als je siliconen implantaten hebt), hoe groot het risico is op problemen met expanders etc. ? Oftewel de voors en tegens tot bestralen van de thoraxwand .

Dank jullie wel, groet

Fraz

Dees
Beheerder

Re: Thorax bestralen

Bericht door Dees » wo 25 feb 2015, 17:11

Hoi Fraz, pffffff...... wat een shit...... Ik weet het gewoon niet. Ik weet er echt niks zinnigs op te zeggen. Je situatie is zo uniek...... Er is gekeken he of je genmutatiedraagster zou kunnen zijn? Ik hoorde dat een afwijking in het CDH1-gen vaker lobulaire borstkanker geeft. Dat lijkt me wel belangrijk om te weten......

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Fraz

Bericht door Fraz » wo 25 feb 2015, 17:37

Vrijdag heb ik een gesprek met de klinische geneticus. Vorige keer is er wel gekeken naar Brca 1 en 2 en dat heb ik niet. Ik zal vrijdag vragen of hij kan onderzoeken of ik een ( of dubbele) mutatie heb op het chek 2 en cdh1 gen.

Groetjes

Fraz

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 25 feb 2015, 19:43

Hoi Fraz, spannend...... of een afwijking in PTEN (syndroom van Cowden)..... zoiets...... Het is toch te vreemd eigenlijk.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Fraz

Bericht door Fraz » wo 25 feb 2015, 19:52

Maar bij Cowden heb je toch ook een afwijkende hoofdomtrek ? Want mijn hoofd is toen wel gemeten en normaal bevonden :-)

Ja het is te gek en te verdacht dus inderdaad vrijdag wordt een belangrijke dag. Zowel vanwege het gesprek met de klinische geneticus als de beslissing m.b.t. Chemo. We wachten maar weer af.

Liefs fraz

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 25 feb 2015, 20:02

Hoi Fraz, dat de hoofdomtrek groot is, is wel vaak zo maar niet persé zo........ Jakkie bah allemaal
Groeten, Dees

Fraz

Bericht door Fraz » wo 25 feb 2015, 20:58

Precies jakkie bah allemaal

Gast

Bericht door Gast » wo 25 feb 2015, 23:18

i heb ook thoraxwand bestraald gekregen met expanders wat eerst ook niet in de lijn van de verwachting lag. Heb ontzettend veel gesmeerd met duindoornolie alhydran. En meteen na de bestraling met boegembalsem. De plastic chirurg was blij verrast hoe de huid van mijn linkerborst eruit zag. Ik heb ook heel erg getwijfeld of ik me wel zou laten bestalen. Maar ja ik wilde t risico toch niet lopen om het niet te doen. Op advies van mijn mammaverpleegkundige heb ik ontzettend veel gesmeerd en mijn huid heeft het gehouden. Ik ben 16x bestraald met een wasopbouw(bolus) nu 18 maart a.s krijg ik de wissel van de expanders voor protheses. En op een later tijdstip nog eigen vet middels lipofilling erbij dit verbetert nog ontzettend de kwaliteit van de bestraalde huid

groetjes

Gesloten

Terug naar “Februari 2015”