Infra-claviculaire lymfklier

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Brigitte1971

Infra-claviculaire lymfklier

Bericht door Brigitte1971 » za 14 feb 2015, 12:37

Hallo,
Wanneer is er sprake van uitzaaiingen op afstand en wanneer niet?
Ik weet dat bij uitzaaiingen in de okselklieren niet gesproken wordt over uitzaaiingen op afstand.
Maar hoe zit dat oa bij andere lymfklieren zoals: infra-claviculaire lymfklier bij de long.
Bij de PET/CT-scan onlangs is deze als zeer suspect naar voren gekomen.
Voor de duidelijkheid is afgelopen donderdag en punctie ( EBUS-onderzoek ) uitgevoerd.
En wat kan het voor mij betekenen wanneer de punctie positief is?

Groetjes,

Dees
Beheerder

Re: Infra-claviculaire lymfklier

Bericht door Dees » za 14 feb 2015, 19:37

Hoi Brigitte,
Om tumoren te classificeren wordt de TNM-classificatie gebruikt. T staat voor tumor, N voor lymfeklieren (nodes) en M voor uitzaaiingen (metastasis). Er wordt nog onderscheid gemaakt in klinische symptomen en pathologie (zijn er ook echt cellen gevonden?).

Afbeelding

Afbeelding
Een uitzaaiing in de infraclaviculaire klieren wordt als N3A geclassificeerd.

Zolang er geen uitzaaiingen op afstand gevonden worden, is een aangedane infraclaviculaire klier te beschouwen als stadium 3c.
Afbeelding

Bron: TNM-classificatie

Dat wil je natuurlijk niet weten. Je wilt weten of dat te genezen is of niet. Dat is lastig te zeggen, maar ik zou er vanuit gaan dat dat zo is totdat het tegendeel bewezen is. Er wordt ook steeds meer onderzoek gedaan naar 'oligometastasen' (slechts een enkele plek met een uitzaaiing op afstand) die behandeld worden alsof ze te genezen zijn.

Kun je hier iets mee? Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Brigitte71

Bericht door Brigitte71 » zo 15 feb 2015, 15:48

Hallo Dees,

bedankt voor je reactie. Nu weet ik mooi waar de klier zich in het lijf bevindt. Mijn klassificering na amputatie is: T4N3M0.
De infra-claviculaire lymfklier was toen nog niet suspect en is nu pas ontdekt bij de scan na aanlijding van een recidief dat in november is ontdekt.
Ik ben inmiddels met 2 ronden chemotherapie (carboblatin & Gemza)behandeld. Via een loting neem ik deel aan een behandeling in studienverband wat inhoud dat het recidief in de huid en borstspier behandelt wordt met bestraling, hyperthermerie en chemo (cisplatinium). Behandelduur is voor 4 weken. Ik hoopte dan naar deze behandeling "klaar" te zijn.
Waarover ik voornamelijk nu nieuwsgierig ben is: wanneer de uitslag positief is bij de lymfklier krijg ik dan nog meer chemotherapie om uitzaaiingen door de actieve lymfklier te voorkomen?
Groetjes

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 15 feb 2015, 17:54

Beste Brigitte, Bij T4 zit er kanker aan de borstwand of in de huid. Ik vertel je niks nieuws als ik zeg dat dat niet gunstig is. Goed dat je

Afbeelding
Bron: TNM classificatie

Dit is de trial waar je aan mee doet.

Ik denk niet dat er ergens al een advies ligt wat je doen als die lymfeklier positief zou zijn. Ik denk echt dat het een kwestie van wikken en wegen is tussen wat je wilt bereiken en wat de nadelen daarvan zijn.

Stikspannend !!! Ik duim voor je
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2015”