Kans op tumor andere borst

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

pieret

Kans op tumor andere borst

Bericht door pieret » zo 08 feb 2015, 18:48

Hoi
In april 2013 ben ik geopereerd
Had een lobulair carcinoom. 5 cm graad 1
Borst verwijderd .Okselkliertoilet , 2 aangedane lymfe
100% hormoon gevoelig
3 keer FEC & docotaxel gehad
25 keer bestraling
Nu aan de tamoxifen
Het gaat me goed
Voel me over het algemeen fit en doe mijn gewone dingen weer ( werk , sport, gezin etc )
Nu heb ik een heel klein bobbeltje in mijn andere borst gevonden. Krijg morgen ook een mamageafie & echo.
Ik vraag me vooral af of het mogelijk is om ondanks de tamoxifen toch weer een (lobulaire tumor) te ontwikkelen ?

Dees
Beheerder

Re: Kans op tumor andere borst

Bericht door Dees » zo 08 feb 2015, 19:18

Hoi Pieret, he getsie wat spannend. Ik zou je graag willen zeggen dat het onmogelijk is, maar dat is natuurlijk niet zo. Dat je tamoxifen slikt, maakt die kans wel nóg kleiner. De chemo die je gehad hebt, maakt de kans ook kleiner.
De kans op het ontstaan van een contralateraal mammacarcinoom varieert in de hele groep patiënten van 4 tot 8 per 1.000 vrouwen per jaar (0,4-0,8%). Bij patiënten met een BRCA1/2 mutatie is de kans op een tweede contralaterale tumor veel hoger en in de orde van ongeveer 2-3% per jaar.
Contralateraal mammacarcinoom= borstkanker in je andere borst
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom

De kans wordt iets groter als je jong bent bij de diagnose van de eerste keer borstkanker, iets hoger bij een lobulaire tumor en zeker hoger als je BRCA genmutatiedraagster bent.

Ik hoop gewoon dat je morgen hoort dat het niks is. Veel sterkte met wachten !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Fraz

Re: Kans op tumor andere borst

Bericht door Fraz » wo 25 feb 2015, 10:01

Hoi pieret,

Weet je de uitslag al ?

Groet fraz

Gesloten

Terug naar “Februari 2015”