zoladex 10,8mg?

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Ivette70

zoladex 10,8mg?

Bericht door Ivette70 » di 13 jan 2015, 17:10

Ik krijg al 4 jaar lang elke 3 mnd een zoladexinjectie van 10,8mg, inde bijsluiter staat echter dat deze dosering niet bestemd is voor vrouwen maar wel voor mannen. Voor vrouwen de dosering van elkemaand 3,8mg. Weten jullie hier wat van af?

Dees
Beheerder

Re: zoladex 10,8mg?

Bericht door Dees » di 13 jan 2015, 20:18

Hoi Ivette70, als geneesmiddelen getest worden, worden ze in een bepaalde setting getest (mannen, vrouwen, ziekte etc). Als het bewijs goed genoeg is, kan de fabrikant een registratie aanvragen. Als dat wordt goedgekeurd, wordt de indicatie officieel in de bijsluiter opgenomen. Nu kost dat registratieproces véél geld en ongeveer een vrachtwagen aan dossiers. Fabrikanten wegen dus af of het de moeite en het geld waard is om deze registratie aan te vragen. In het geval van Zoladex hebben ze dat niet de moeite en het geld waard gevonden.

Betekent dat dat het niet voldoende onderzocht is bij vrouwen? Nee zeker niet. Het blijkt dat de driemaandelijke Zoladex hetzelfde werkt als de maandelijkse, maar minder prikken, is minder belastend. (overigens hoor ik ook wel eens dat 3 maanden nét te lang is en vrouwen zich beter voelen met bv 2,5 maand)

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ivette70

Bericht door Ivette70 » wo 14 jan 2015, 17:28

Dank je wel voor je reactie!
Het is dus niet zo dat ik nu in totaal te lage dosering krijg of in 1x teveel?
Wat bedoel je er precies mee dat sommige zich beter voelen bij een injectie van 2,5 bedoel je fysiek of psychisch?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 14 jan 2015, 17:35

Hoi Ivette70, neenee, zeker niet. Wat ik heb begrepen is dat vrouwen soms tegen de tijd van de injectie emotioneler werden, alsof ze ongesteld moesten worden. Dat kun je opvangen door de Zoladex iets eerder te zetten dan om de drie maanden.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Januari 2015”