Kanker en voeding en wat zijn goede boeken.

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Jet

Kanker en voeding en wat zijn goede boeken.

Bericht door Jet » za 15 nov 2014, 01:54

Misschien voor velen al een open deur.. maar ik kwam bij TED-Talks (een website/congressen waar mensen met innovatieve ideeën op allerlei vlak hun zegje kunnen doen) dit verhaal tegen.

http://www.ted.com/talks/william_li
(je kan er een Nederlandse ondertiteling bij aanzetten.)

Ik vond het een heel zinnig verhaal over hoe het lichaam bloedvaten aanmaakt en waardoor o.a kanker verder kan groeien en de wetenschappelijke onderzoeken die er over plaatsvinden voor niet alleen kanker maar een heel scala aan volksziektes die hieraan gerelateerd zijn.

(wiki over angiogenese: http://nl.wikipedia.org/wiki/Angiogenese )

Aan het einde van het TED verhaal van dr. William Li zegt hij dat er verschillende literatuur te vinden is over anti angiogenese en angiogenese remmers in voeding.
En die is er inderdaad ruimschoots op internet te vinden.
Toch vind ik het moeilijk om een onderscheid te maken tussen de geteste versies van voedingsmiddelen die een anti angiogenese werking hebben.

Wie weet er een goed leesbaar boek of literatuur (of linkjes) waarin hierover overzichten van voedingsmiddelen zijn of waarin dit behandeld wordt of weet of er hierop gebaseerde diëten zijn.
Zeker ook omdat er een wisselwerking tussen verschillende voedingsproducten kan zijn die elkaar kunnen versterken of afzwakken.

Dees
Beheerder

Re: Kanker en voeding en wat zijn goede boeken.

Bericht door Dees » za 15 nov 2014, 16:11

Beste Jet, ik heb de Tedx-talk niet gezien. Ik ga er ook niet naar kijken. Bewijs dat voeding iets doet voor of tegen kanker is veelal in het laboratorium verworven, bij cellen of muizen. Muizen zitten in een kunstmatige situatie, waarbij je veel van wat ze eten en doen kunt controleren. Bij mensen gaat dat niet. Mensen zijn geen muizen en mensen zijn al helemaal geen laboratoriummuizen. Van vrij veel middeltjes wordt beweerd dat ze 'iets' tegen kanker zouden doen. De meeste van die middelen zijn slecht onderzocht en onbewezen.

Ik moet altijd aan dit plaatje denken:
Afbeelding

Er is natuurlijk niks mis met gezond leven, dat wil zeggen: niet roken (met stip genoteerd), gezond en gevarieerd eten (groenten en fruit), niet te zwaar worden, genoeg bewegen en niet teveel alcohol drinken. Voor de rest kun je niet zoveel doen dan de therapie pakken die je aangeboden wordt en er het beste van hopen.

Er is een site http://voedingenkankerinfo.nl/, waar informatie op te vinden is. Het is steeds ongeveer wat hierboven staat.

Een vriendin van mij zegt altijd: Anti-kanker-voeding, je leeft er niet langer door, maar het lijkt wel veel langer.

Twee boeken zijn een aanrader, Kanker simpel uitgelegd van Ed Roos en Kanker, keizer aller ziektes van Mukherjee Siddharta. Siddharta is oncoloog en onderzoeker en een geweldige schrijver. Hier kun je een interview met hem zien. Zijn antwoord over kanker en voeding is heel helder.

Take care.

(er bestaan een aantal angiogeneseremmers, die bij sommige vormen van kanker lijken te werken, maar bij sommige vormen niet of zelfs contraproductief werken: Hoe harder sommige wegen geremd worden, hoe harder andere wegen gestimuleerd worden. Het is ingewikkeld. We zijn er nog niet....)
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Jet

Bericht door Jet » zo 16 nov 2014, 11:36

Dan hebben we vermoedelijk een hele andere visie op medische zaken Dees.. ;)
Als er niet mensen waren geweest die tegen het gangbare in dachten waren een heleboel medische uitvindingen nooit gedaan.
Tegenwoordig wordt alle anders denkende in een medische setting gelijk om de oren geslagen met.. het is niet bewezen. Dat vind ik heel krom omdat, zeker voor medische zaken, er onderzoek moet plaatsvinden dat zo duur is dat alleen de farmaceutische industrie het kan betalen.. en dat gaan ze niet doen voor uitvindingen waar ze zelf niet aan kunnen verdienen.
Iets wat niet bewezen is.. wil dus niet zeggen dat het niet werkt.. dat wil alleen maar zeggen dat er niet genoeg geld beschikbaar is om een gerandomiseerd onderzoek te doen.
In deze Tedtalk komen verschillende voorbeelden waarin klinische onderzoeken bezig zijn of al zijn geweest naar voren.. en spreek je niet alleen meer over laboratoriummuizen.
Maar ik ga gewoon zelf verder op onderzoek uit.

Het angiogenese verhaal komt op mij zeer zinnig over. Wat je zegt, een gezonde levensstijl en voedingspatroon is altijd goed. Maar als je een kopje thee drinkt, of groente en fruit eet, en het ene product heeft meer stoffen in zich dan het andere wat let je dan om die producten te kiezen om te eten en drinken die een aanvulling kunnen zijn op de geboden behandeling.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 16 nov 2014, 12:08

Hoi Jet, er is al heel veel onderzoek gedaan, maar er is nooit een sterk bewijs gevonden. Er wordt niet alleen onderzoek gedaan door farma maar door heel veel andere organisaties. WCRF roept steeds allerlei zaken over voeding en kanker, maar het zijn meestal conclusies waar je vrij weinig mee kunt. WCRF ofwel Wereld Kankerfonds heeft bovendien een dubieuze reputatie omdat het een geoliede marketingorganisatie is. Het werd al eens eerder ontmaskerd door Argos, zie hier.

Je vindt in de alternatieve sector inderdaad heel veel zogenaamde informatie. Als je je er goed bij voelt en als het geld je niet uit de zakken wordt geklopt, vooral doen wat je prettig vindt.

Ik heb tijden kunstmatige zoetstof gemeden omdat ik daar een engig gevoel bij had. Het gaf me het gevoel van invloed. Ik heb ook tijden spirulina geslikt. Dat is gemaakt van zeewier. Dat zou iets doen voor de weerstand. Het waren dure potjes. Ik vertelde dat tegen een bevriende oncoloog die zei: "Hu, ben je dan soms een walvis geworden?" Ik ben acuut gestopt.

Wij hanteren hier thuis de regel dat alles waar reclame voor wordt gemaakt waarschijnlijk niet gezond is. We eten zoveel mogelijk vers en niet dingen die in een fabriek gemaakt zijn. We zijn daar verder niet heel neurotisch in.

Ik voel me ook niet helemaal goed bij plastic. De stof Bisphenol A (BPA) in babyflesjes is verboden omdat het invloed heeft op de hormoonhuishouding. Pas in 2010 werd dat verboden in babyflesjes. Ik ben van ver voor die tijd en heb geen idee met wat voor soort plastic ik in aanraking ben gekomen. Als er op plastic een driehoekje met een 7 staat, zou er BPA in kúnnen zitten. Het is niet zo dat ik er gerust op ben als er een ander cijfer op staat.

Afbeelding

Afbeelding

We hebben gezien hoeveel er gesjoemeld wordt met etenswaren, dus ik heb wel een vermoeden dat dat met plastic niet anders is. Ik vind dingen opwarmen in de magnetron in plastic bakjes of zakjes geen goed idee. Liever in glas. Knauwen op pennen (heb ik héél veel gedaan) vind ik ook geen goed idee.

Ik had hier een discussie over met een wetenschapsjournalist die zei dat deze stoffen pas in grotere hoeveelheden gevaarlijk zijn en dat mensen die hoeveelheden nooit halen. Zelf weet ik het niet zo. Better safe than sorry. Laatst hoorde ik een professor Oncologie zeggen dat die stoffen zich opslaan in je lichaam en overgedragen worden op een volgende generatie. Ik weet niet of dat zo is. Ik weet ook niet of je dáár nou kanker van krijgt. Ik weet wel dat ik contact ermee liever mijd.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Jet

Bericht door Jet » zo 16 nov 2014, 14:23

Hai Dees, voor de kunstmatige zoetstof weet ik dat het niet goed is. Je mond proeft zoet, je hormonen denken suiker, je alvleesklier maakt insuline.. en dan komt het in je maag.. en is er helemaal geen suiker, veel insuline over en mogelijk grote schommelingen in je suikerhuishouding. Daarbij nog voorbijgaand aan de chemische stof die het is.
Ik vind het heel moeilijk goed van slecht te onderscheiden. Wie kan je geloven en wie niet. Ik heb zeer grote argwaan tegen de handelswijze van grote industrieën.. of het nu voeding, farmaceutisch, agricultuur of wat dan ook is omdat daar de belangen niet altijd bij de mensen liggen maar veel vaker bij de winsten.
Voorlichting die mensen krijgen van de regering, artsen, of zo iets als fondsen voor bepaalde ziekten (als het kankerfonds). Wie zegt mij dat de regering niet ingefluisterd wordt door de verschillende industrieën. Wie zegt me dat een arts niet verbonden is aan een farmaceutisch bedrijf en ga zo maar door.

Officiële adviezen zijn dat als je gevarieerd eet je geen voedingsupplementen nodig hebt. Maar.. met de huidige landbouw en bemesting is de terugloop van stoffen als selenium, magnesium, folium, fosfor, ijzer, calcium etc. (het lijstje is best groot en de percentages fors) dat in de loop van de laatste 20-30 jaar de voedingswaarde aan vitamine, mineralen en sporenelementen van verse groente en fruit een hele andere was dan dat het op dit moment is.
Dan heb je nog de manier waarop de algemeen dagelijks geadviseerde hoeveelheid uitgerekend is. Tja.. en je kan niet op iedere aardappel, broccoli of sinaasappel een inhoudelijk onderzoek doen. Fruit/groente dat zo vroeg (lees onrijp) geoogst wordt dat het soms nog helemaal groen in de winkel ligt. Wie hebben de richtlijnen bepaald, welk onderzoek en door wie, wanneer hebben die onderzoeken plaats gevonden en zijn die nu nog relevant op basis van de huidige producten.
En als je het dan over vitamines hebt.. is het ook voor ieder lichaam en ieder mens weer anders hoe deze opgenomen worden. Zonder goede vetten geen vit. D - en geen omzetting voor calcium en wat zijn dan de goede vetten.. en hoeveel mensen hebben tegenwoordig een vit. D tekort.
Zo was er een onderzoek op probiotica.. een groep nam probiotica en een contra groep probiotische voedingsproducten (knoflook, yoghurt en nog wat andere die ik vergeten ben) De groep die de voedingsproducten nam had bij het onderzoek betere resultaten (in ontlasting) dan de probiotica groep. Zo denk ik dat je met voeding een heel end kan komen als je maar weet wat en hoe. (terwijl dit mijn vorige verhaal over de voedingswaarde van producten weer tegenspreekt)

En jouw hele verhaal over plastic.. dat is absoluut verontrustend. En deste meer je overal over na gaat denken.. dieper op in gaat.. deste wantrouwiger je over een heleboel dingen kan gaan worden.
Ik vind het persoonlijk heel moeilijk.

Liesbeth Oerlemans

Bericht door Liesbeth Oerlemans » zo 16 nov 2014, 16:36

Ik (natuurgeneeskundige en bijna master klinische epidemiologie) ben een groot voorstander van gezonde voeding in behandelingen. Mijn bedrijf heet niet voor niets 'uw voeding als medicijn'. Ook ben ik voorstander van nieuwe behandelingen, maar ik zie ook de keerzijde. Mensen die chemo/reguliere zorg afwijzen (dit is iha bedoeld en niet speciaal voor u Jet, ik ken u niet) klampen zich vast aan allerlei andersoortige behandelingen die niet onderbouwd zijn.

Zo kreeg ik een mail van iemand die borstkanker had en een boek had gelezen waarin staat dat als je kokos eet geen borstkanker krijgt. Ze voelde zich hierover ten onrechte schuldig. Ten eerste is de oorzaak van kanker multicausaal en is voeding slechts een klein onderdeel. Op de tweede plaats is er geen causaal verband tussen het eten van kokos en het al dan niet krijgen van borstkanker. Op de derde plaats: als je niet weet dat een bepaalde stof preventief werkt heeft het geen enkele zin om je hier achteraf schuldig over te voelen. Wie zich wel schuldig moet voelen is de schrijver van dit belachelijke boek. Iemand die omzet blijkbaar zo belangrijk vindt dat hij een raar sensationeel boek schrijft met onzin. (Ik heb het boek niet gelezen, maar weet wel dat er geen causaal verband is tussen het eten van kokos en het krijgen van borstkanker)

Wellicht bestaat er voor elke ziekte een ideaal voedingspatroon. Maar stel (voor het gemak) dat er 100 ziektes (dat zijn er in werkelijkheid veel meer) bestaan er voor elke ziekte 10 stoffen belangrijk zijn, Dan betekent dat je dagelijks rekening zou moeten houden met 1000 stoffen. Dat is echt onmogelijk. Een beter (en ook uitvoerbaar) advies is dan: eet onbewerkt, gevarieerd en niet te veel.

En nog even wat qua onderzoek. Als er geen causaal verband is bewezen mbv goed (!) onderzoek en iets wel als DE waarheid wordt gebracht (in het filmpje wordt gesproken over medische revolutie) dan mag je je afvragen of dit een inhoudsdeskundige is. Als dierenonderzoek als bewijs wordt opgevoerd weet je dat het om iemand gaat die niet weet dat conclusies over dieren in minder dan 50% iets over mensen zegt. Daar heb je dus niets aan. Persoonlijk kijk ik ook kritisch naar de farmaceutische industrie, maar dat doe ik ook naar complementaire zorg. Ik vind het verontrustend dat hele groepen mensen bij complementaire zorg ineens de kritische blik vergeten. Ook daar zitten mensen tussen die snel geld willen verdienen of graag aandacht hebben, maar niet met jouw gezondheid bezig zijn.

(Wellicht vindt u mijn blog over voeding boeiend: www.liesbethoerlemans.com)

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 16 nov 2014, 17:46

Hoi Jet, ja ik herken ook dat je compleet de weg kwijt kunt raken bij alles wat je hoort en leest. Zo ben ik ook kritisch over het advies om zonnebrandcreme te gebruiken. Natuurlijk, verbranden is nooit goed maar de zon helpt enorm bij de aanmaak van vitamine D. In zonnebrandcreme zit vaak rotzooi. Wij gebruiken hier thuis eigenlijk nooit zonnebrandceme, behalve als we in omstandigheden zijn waarin je haast wel zeker weet dat je verbrandt.

Ik probeer in mijn leven zoveel mogelijk gezond verstand te gebruiken en niet te neurotisch te worden. Ik gebruik best zoetstof, maar ook weer niet te vaak. Ik eet echt wel eens frietjes maar niet om de dag. Ik probeer te focussen op leven in plaats van het voorkomen van ziekte en het weerleggen van de dood. Je weet nooit of je pech hebt en al wat je genoten hebt, neemt niemand je meer af.

Take care !
Groeten, Dees

Joy

Bericht door Joy » zo 16 nov 2014, 17:59

Inzichten over wat goed voor je is, en wat niet, zijn bovendien nog al eens aan verandering onderhevig. Zo leerde ik vroeger dat je spinazie niet mag opwarmen, melk goed voor je is en je niet meer dan 2, hooguit 3, eieren per week moet eten. Tegenwoordig denkt men daar anders over, en wie weet over 20 jaar ook wel weer.

Ik wil maar zeggen: alles met mate, blijf zelf kritisch en gebruik je gezonde boerenverstand. En voel je niet schuldig als je vroeger iets hebt gegeten, of gedronken, wat je nu juist volgens huidige maatstaven beter niet had kunnen eten. Of andersom: als je iets niet at of dronk wat nu ineens als heel gezond wordt neergezet.

Jet

Bericht door Jet » zo 16 nov 2014, 20:38

Het gaat voor mij ook niet over schuldig voelen hoor.. en het is ook niet voor mijzelf maar gewoon omdat ik het een interessant onderwerp vind en deels voor mijn moeder.
In haar geval zal voeding zeker niet meer helpen tegen de kanker, daarvoor is het veel te veel uitgezaaid.
Maar ik maak voor haar alle maaltijden klaar omdat ze zelf en mijn vader niet in staat zijn om te koken dus dit wilde ik gewoon in mijn achterhoofd meenemen en er meer over lezen.

Mijn eerste berichtje was naar aanleiding van de Ted-talk waar ik in het begin een linkje van heb geplaatst en de informatie/uitleg over angiogenese en de relatie met voeding die ze maken.
Het verhaal wat deze arts vertelde vond ik een zinvol verhaal en bij zinvolle dingen wil ik er graag meer over weten en daarna is alles een beetje afgedwaald.
Omdat hierboven staat.. stel de vraag die jouw vandaag bezighoudt.. heb ik hem gewoon gesteld. :smile:

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 16 nov 2014, 23:02

Hoi Jet, super ben je, zorgzame dochter. Rot dat je moeder zo ziek is. Met betrekking tot borstkanker en angiogenese zou ik niet weten wat je wel en niet zou moeten eten. Bij uitgezaaide ziekte kan sterk afvallen een probleem zijn en dat is niet wenselijk, omdat mensen er zo door verzwakken. Verder heb ik niks verstandigs te zeggen :grin: .

Take care !!
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “November 2014”