Lucrin

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Karina

Lucrin

Bericht door Karina » di 26 aug 2014, 12:21

Ik heb de volgende vraag: Vorige week heb ik voor het eerst de Lucrin injectie gehad, maar ik ben daar zo beroerd van geweest dat ik het idee had weer aan de chemo te zitten. Nu gaat het gelukkig wel weer. Nou heb ik begrepen dat er al veel artsen gestopt zijn met dit voor te schrijven omdat de toegevoegde waarde niet veel voorstelt, mijn arts doet nog niet aan dit protocol.
Vandaag moest ik op controle en wilde vragen of ik dit niet meer hoef omdat ik zo beroerd was, maar ook omdat mijn partner nogal is geschrokken van de vele bijwerkingen die in de bijsluiter staan.
Ik kreeg te horen dat de metingen van de hormoonspiegel door de chemo ed niet meer betrouwbaar zouden zijn en er dus niet goed bepaald kan worden of de eierstokken nog werken of niet. Zij neemt het liefst het zekere voor het onzekere en wil dat ik er mee door ga, tenzij het echt niet gaat. Ik zou graag jouw mening horen over mijn geval en eventuele argumenten die ik mee kan nemen.

Mijn tumor was her2neu, 1,8 cm, helemaal verwijderd, geen uitzaaiingen en niet erfelijk. Ik ben 25 x bestraald, 4x AC chemo, 12x Taxol/herceptin en krijg nu nog tot eind april herceptin en ben sinds 2 weken bezig met tamoxifen. Een aantal weken gleden heb ik een follow-up mri gehad en daar was niks meer op te zien. Ik ben 45 jaar, heb al 7 jaar geen menstruatie meer vanwege het implanonstaafje, maar dat is er sinds december uit en sindsdien heb ik last van opvliegers en zo...maar ik weet dus niet of ik al in de overgang ben of was.
Zou je me hier misschien in kunnen adviseren of heb ik het helemaal verkeerd begrepen?

Dees
Beheerder

Re: Lucrin

Bericht door Dees » di 26 aug 2014, 21:00

Hoi Karina, als je op dit moment niet menstrueert, zou je best alleen tamoxifen kunnen slikken. Je gaat er dan vanuit dat je een postmenopausale vrouw bent. Als je dan gaat menstrueren, kun je ervoor kiezen om de eierstokken plat te leggen met Lucrin of Zoladex of om dat helemaal niet te doen. Er is onvoldoende bewijs dat Lucrin of Zoladex bij premenopausale vrouwen die chemo hebben gehad van toegevoegde waarde is. De meeste artsen kiezen dan voor het zekere boven het onzekere en geven liever teveel dan te weinig.

Dit staat er in de richtlijn:
Bij premenopausale vrouwen is het advies, alleen Tamoxifen (dus zonder dat de eierstokken onderdrukt worden) of Tamoxifen plus Zoladex. Of je na 2,5 jaar dus wel of niet gaat switchen, hangt af van het feit of je nog menstrueert of niet.
Afbeelding
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom 2012

Als uitleg staat er ook:
Afbeelding

Een LHRH-agonist is een een middel als Zoladex of Lucrin.

Je zou in mijn ogen prima met je oncoloog kunnen afspreken dat je alleen tamoxifen neemt totdat je eventueel weer gaat menstrueren. Wat je wel in de gaten moet houden is dat de eisprong altijd plaatsvindt vóór de menstruatie. Ik acht de kans op een zwangerschap klein, maar niet nul en ik kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Karina

Bericht door Karina » wo 27 aug 2014, 09:02

Hoi Dees,
Ik kan hier zeker wat mee, ik heb al met de oncoloog afgesproken dat we even afwachten wat de bijwerkingen gaan doen, maar als het te gek wordt kan ik deze argumenten aanvoeren.
Ze had het er wel over dat als ik met de Lucrin wil stoppen dat ik dan van Tamoxifen over moet gaan op Anastrazol, is dat een standaard protocol? Ik vind het allemaal zo verwarrend...misschien gaat het ook wel een beetje duizelen door al die nieuwe dingen weer, heb het er even mee gehad nu.
Ik wilde nog wel even vragen wat ER+ en PgR+ betekent.

Groetjes Karina.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 27 aug 2014, 10:35

Hoi Karina, zolang nog niet duidelijk is of je echt en voorgoed in de overgang zit, mag je NIET overstappen naar anastrazol of een andere aromataseremmer. Anastrazol of een aromataseremmer kunnen je dan namelijk net het duwtje geven om uit de overgang te komen. Je bent dan ook weer vruchtbaar.

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2014”