is er een alternatief voor dexamethason

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

lamali

is er een alternatief voor dexamethason

Bericht door lamali » vr 25 jul 2014, 11:50

Hallo,

In maart 2014 is er bij mij borstkanker geconstateerd.
10 april ben ik geopereerd en hebben ze mijn borst en klieren weggehaald.
Alles is weggehaald. Omdat de tumoren triple + zijn ( hormoon en eiwit gevoelig)

Is mijn behandeling (preventief) de eiwit reis. 4x ac, daarna 12x elke week herseptin /taxol, daarna 13x3 herseptin plus opstarten hormoontherapie.

Afgelopen woensdag ben ik begonnen met de eerste van de wekelijkse kuren, waarbij ik ook weer dexamethason heb gekregen.
I0het werkt zeker tegen de misselijkheid. Maar ik word er erg depresssief van. Chagerijnig en mijn stemming is echt vreselijk.

Mijn vraag is welke alternatieven zijn hierin. Want ook tijdens de 2e ac kuur werd ik helemaal naar beneden getrokken.
En na een week klaarde ik binnen 24 uur op.

Dees
Beheerder

Re: is er een alternatief voor dexamethason

Bericht door Dees » vr 25 jul 2014, 19:45

Hoi Lamali, dexamethason is een oppepper, versterkt de eetlust en remt eventuele misselijkheid of een allergische reactie. Sommige mensen reageren er heel heftig op. Welke dosering krijg je? Je zou een lagere dosering kunnen proberen of langzamer kunnen afbouwen.

Het is overigens niet zeker dat het door de dexa komt he, het kan ook echt het effect van de chemo zijn. Je hebt nog een paar kuren te gaan en je kunt best experimenteren, wel in overleg met je oncoloog.

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

lamali

Bericht door lamali » za 26 jul 2014, 09:50

Hoi Dees,

Dank je wel voor je reactie.
Ik heb afgelopen dinsdag 10mg gekregen en op de woensdag ook nog eens een keer 10 mg voor de taxol.

Dat deze klachten van de dexa komen, weet ik bijna zeker. Ik heb de 3e AC kuur geen dexa gehad. In overleg met de oncoloog.
En toen werd ik veel misselijker, maar bleef is geestelijk stabieler. En kon ik slapen. Als ik dexa in neem slaap ik bijna niet.
dat is een dooddoener voor overdag.

Ik ga zeker aankaarten of we dit anders kunnen doen. Want ik reageer er te heftig op. Daarnaast krijg ik nu last van spierpijnen. Weeïg zijn, en dit is nog maar de eerste kuur van de 12. Vandaag zakt de moed mij in de schoenen.

Maar wat ik begrijp, is dat er geen alternatieven zijn voor dexamethason? Dan alleen de hoeveelheid aan te passen.

Groetjes,

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 26 jul 2014, 10:27

Beste Lamali, je hebt toch ook voor het eerst Taxol gekregen? Daar kunnen bijwerkingen ook van komen. Spierpijn na Taxol komt vrij vaak voor en dat weeïg zijn ook. Tegen de misselijkheid zijn wel alternatieven. Ook zuurbranden tgv Taxol komt vaak voor. Trek op tijd aan de bel, want een maagbeschermer kan echt een hoop ellende voorkomen.

Je hebt nu ook voor het eerst Herceptin gehad he, dat kan ook voor een beetje een koortsig gevoel zorgen.

Ik kwam dit artikel tegen over het langzaam in laten lopen van Taxol waardoor de kans op een allergische reactie sterk verminderd is. Dan is er misschien geen of veel minder dexa nodig.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juli 2014”