Borstkanker

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

agnes

Borstkanker

Bericht door agnes » za 05 jul 2014, 12:09

Ik zal mij eerst voorstellen, ik ben Agnes.....2006 is er in mijn beide borsten kanker geconstateerd, had toen D(CIS)....J.l Okt 2013 werd er weer in mijn r borst kanker geconstateerd,mijn rechter borst is 20 November 2013 geamputeerd.
Mijn vraag aan mijn chirurg was, als mijn borst is geamputeerd kan ik dan geen kanker meer krijgen.....zijn antwoordt was....nee er blijft altijd wel iets van weefsel zitten.
Hij heeft borstweefsel verwijderd tot aan mijn sleutelbeen......waarom blijft er dan iets zitten, en kan het niet helemaal weggehaald worden?
Ik ben nu IDC.....en hormoongevoelig, gebruik Tamoxifen, ben ER positief 100% oestrogenen....en PR positief 30% progestoron....
Hoop dat ik hier iets op hoor.....
Vriendelijke groeten Agnes

Dees
Beheerder

Re: Borstkanker

Bericht door Dees » za 05 jul 2014, 13:06

Hoi Agnes, he wat vervelend. DCIS is geen kanker maar het kan een voorstadium van borstkanker zijn. Bij jou blijkt dat inderdaad zo te zijn. De kans is groot dat er in 2006 iets is blijven zitten dat ze niet gezien hebben op mammografie en echo. Misschien waren de snijranden ook niet schoon.

Helaas kwam het terug als echt kanker. Na een borstamputatie is de kans dat de kanker ter plekke terugkomt niet zo groot, maar nooit nul. Als het terugkomt, kan dat in de huid, in het litteken zijn of in het weefsel tussen de ribben of in de klieren bij het sleutelbeen, het borstbeen of in de oksel. Nu is dat niet wat je na borstkanker het meest bedreigt. Wat je het meest bedreigt is het krijgen van uitzaaiingen op afstand (longen, lever, botten, hersenen). Als je die krijgt, kun je nog wel behandeld worden maar kun je niet meer beter worden.

Tamoxifen verkleint de kans dat de borstkanker ter plekke terugkomt én de kans dat je uitzaaiingen op afstand krijgt.

Ben je ook bestraald? Heb je chemo gehad?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

agnes

Bericht door agnes » za 05 jul 2014, 13:25

Hoi Désirée.....ja ik heb 52 bestralingen voor allebei, en borstbesparende operaties gehad in 2006/2007.........heel veel onder controle gebleven elk half jaar in A.V.Lzkhuis en het Spaarne zkhuis,
soms extra biopsies en mammos.
Verleden jaar voor het eerst 1x per jaar Hier in het Spaarnezkhuis, zij hebben nu een dependance van het A.V.Lzkhuis erbij gekregen, zo loop nu helemaal onder controle in het Spaarne.
Er is mij ook verteld door mijn chirurg dat het recidief is......en weet dat het terugkomt....kon geen bestralingen meer krijgen en ook niet borstbesparende operatie, het schijnt dat je maar 1x bestraald kan worden, is dat zo?
Ik blijf positief en optimistisch Désirée.......wil nog zoveel...
Bedankt voor je antwoordt...als ik nog meer vragen heb hoor je het van me.....lieve groetjes agnes

agnes

Bericht door agnes » za 05 jul 2014, 13:28

Heb geen chemo gehad....allebei de xren geen uitzaaiingen god zei dank.....dit wil ik nog even toevoegen.....dank je wel

Gesloten

Terug naar “Juli 2014”