borstkanker en kinderwens

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

christel71

borstkanker en kinderwens

Bericht door christel71 » wo 28 mei 2014, 08:04

ik ben 43 en heb net een borstbesparende operatie achter de rug. Ik heb nu te horen gekregen dat er alsnog geamputeerd moet worden. Hierbij heb ik aangegeven dat ik nog een kinderswens heb en toen werd mij verteld dat dat niet mogelijk is omdat dat boven de 40 niet meer mogelijk is om eitjes in te vriezen. Nou gaat ik zometeen het chemotraject en ik heb begrepen dat het vaak voorkomt dat je direct daarna de overgang in komt. Dan wordt zwanger worden denk ik een stuk lastiger. Kun je ook tijdens de chemo zwanger worden? Kunnen jullie mij hier wat meer over vertellen. Is het dus mogelijk om nog een kind te krijgen? Daarbij heb ik ook nog een spiraaltje maar wat nou als ik door de chemo moet overgeven heb ik dan kans om zwanger te worden?

Groetjes christel

Dees
Beheerder

Re: borstkanker en kinderwens

Bericht door Dees » wo 28 mei 2014, 19:23

Hoi Christel71...... als je chemo gaat krijgen, kun je er ook voor kiezen om daar mee te starten, zodat je over 6 maanden, als de chemo afgelopen is, borstamputatie met directe reconstructie kunt laten doen, áls je dat wilt.

Ik vertel je niks nieuws als ik zeg dat met 43 jaar je vruchtbaarheid niet meer optimaal is. Chemo maakt dat niet beter. Ook van invriezen worden eicellen niet beter. Hier vind je informatie. Daar staat inderdaad:
Invriezen van embryo's na IVF-behandeling: deze ingreep is alleen mogelijk voor vrouwen jonger dan 40 jaar die een mannelijke partner hebben
Invriezen van eierstokweefsel: invriezen van eierstokweefsel is alleen mogelijk voor vrouwen jonger dan 36 jaar
Invriezen van eicellen: de maximale leeftijd voor het invriezen van eicellen is 40 jaar. Het gebruik van deze eicellen kan tot de leeftijd van 45 jaar
Tijdens chemo mág je absoluut niet zwanger raken. Het is dus verstandig om voorbehoedsmiddelen te gebruiken en de meeste oncologen hebben niet graag dat je een hormoonspiraaltje behoudt. De meeste vrouwen komen door de chemo in de overgang. Hoe jonger je bent, hoe groter de kans dat je na de chemo (op een gegeven moment) weer uit de overgang raakt. (Ik snap je opmerking over spiraaltje en overgeven niet helemaal :smile: ..... )

Hoewel zwanger worden direct na de behandelingen medisch gezien niet strikt afgeraden wordt, moet je je realiseren dat je na borstkanker altijd een risico hebt dat de kanker uitzaait naar longen, lever, botten of hersenen en dat je dan niet meer beter wordt. Dat betekent dat een kindje mogelijk zonder moeder op moet groeien. Of dat een reden is om geen kind te krijgen, ligt op het terrein van jou en je partner.

Lastig allemaal he.... Ook dat nog.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2014”