Ervaringen SGAP flap

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

TessaLa

Ervaringen SGAP flap

Bericht door TessaLa » wo 14 mei 2014, 08:57

Beste allemaal,

Eerder heb ik op dit forum een vraag geplaatst over verzekeringen in geval bij een preventieve amputatie en reconstructie dmv de DIEP flap techniek.
Het gevecht met de verzekering wordt toch wel een heel lastig verhaal waarna ik mijn risico's ben gaan spreiden en op zoek ben gegaan naar mogelijkheden bij een andere arts, in dit geval dr. Fabré. Bij deze man kreeg ik direct een prettig gevoel, een zeer open, directe en eerlijk man die mij bij onderzoek adviseerde om niet te opereren middels een DIEP flap operatie omdat ik simpelweg echt te weinig buikvet heb om een mooi resultaat te bereiken.

Hij adviseerde mij vervolgens om middels een SGAP flap te reconstrueren, middels deze ingreep wordt er vet van de bovenrand van mijn bil verwijderd en getransplanteerd naar mijn borst. Ondanks een aantal nadelen wegen de meerdere voordelen van deze ingreep veel zwaarder voor mij waarna ik hiervoor heb gekozen.

Vervolgens is de aanvraag naar de verzekering opnieuw verzonden en heeft ook Dr. Fabré persoonlijk contact gehad met de verzekering.
Dr. Fabré zou mij wel en Belgie opereren aangezien deze ingreep meer dan 8 uur duurt en vele ziekenhuizen niet een OK zolang ter beschikking stellen vw hoge kosten en prijsafspraken.
Dit is ook de reden waarom de SGAP techniek niet veel in Nederland wordt gedaan en de expertise hier niet voldoende is, met dit argument had ik hoge verwachting op een goedkeuring voor het buitenland.

Echter.... de verzekering keurt de gehele aanvraag af! Waarom? Omdat zij deze ingreep als een medisch experiment zien omdat het niet bekend genoeg is in Nederland.
Deze ingreep en techniek is wel degelijk al lange tijd bekend, wordt veelvuldig gedaan over de hele wereld en ook door Dr. Fabré is deze ingreep al veelvuldig uitgevoerd.

Nu mijn vraag! Wie zou zich bij mij willen "melden" in een reactie of e-mail die deze ingreep ook heeft onderdaan en wat haar ervaringen van deze ingreep zijn.
Het zou voor mij zoveel helpen als we dat kunnen gebruiken naar de verzekering toe!!
Voor het verhaal naar de verzekering toe is het geen probleem als dit anoniem is, met naam is prettig en hoeft niet. Alle hulp is fijn!

Ik kijk uit naar de reacties!

Groetjes,

Tessa

Dees
Beheerder

Re: Ervaringen SGAP flap

Bericht door Dees » vr 16 mei 2014, 11:30

Beste Tessa, het heeft vast met de manier van aanvragen te maken of met het contract met je zorgverzekeraar. Ik heb ook een SGAP FLAP gehad in UZ Gent, vergoed door CZ (dat een contract heeft met UZ Gent). Dat heeft bij mij geen probleem opgeleverd. De reden waarom de SGAP FLAP niet zoveel gedaan wordt, is niet omdat de operatie zo lang duurt, maar omdat er in het weefsel vrij veel bindweefsel zit, want de nieuwe borst wat hoekiger en minder soepel maakt dan een DIEP FLAP- borst. Het is technisch ook moeilijker met een groter risico op bloedingen. Ik heb zelf een nabloeding gehad. Ik ging met drain naar huis maar die bleef vrij lang lopen.

Naar mijn weten is professor Hamdi, die momenteel in het UZ Brussel en Edith Cavell in Brussel werkt, één van de artsen met de meeste ervaring op dit gebied. Om deze ingreep vergoed te krijgen, moet je een restitutieverzekering hebben, want voor zover ik weet zijn er geen zorgverzekeraars met een contract met deze ziekenhuizen.

In het UMC Radboud in Nijmegen werkt professor Uhlrich die reconstructies doet met de onderkant van de bil. Dat is wellicht ook een mogelijkheid.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Mei 2014”