cognitieve schade?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Ivette

cognitieve schade?

Bericht door Ivette » ma 28 apr 2014, 19:13

Ik merk dat ik vaak veel moeite heb met het vinden van woorden of dat ik een verkeerd woord zeg dan dat ik bedoel ( zelfs de namen van collega's). Is dit een herkenbaar probleem( gevolg van de behandelingen?) kan ik hier wat aan doen, gaat dit weer over? Gezien ik cliënten behandel heb ik er wel last van en het lijkt wel of het erger wordt.

Dees
Beheerder

Re: cognitieve schade?

Bericht door Dees » ma 28 apr 2014, 20:52

Hoi Ivette, heel herkenbaar. Heb je chemo gehad? Hormoontherapie? Ben je misschien in de overgang geraakt?

Het wordt chemobrein genoemd, alhoewel niet helemaal duidelijk is of het nou echt door de chemo komt. Ook mensen zonder chemotherapie en hormoontherapie hebben klachten die lijken op het chemobrein.

Lees je goed engels? Anders vertaal ik het voor je.
Many women who get chemotherapy to treat breast cancer say they have problems remembering, thinking, and concentrating during and after treatment. These problems are commonly called “chemo brain” or “chemo fog” – doctors call these issues “cognitive impairment” or “cognitive problems.”

Some women may have trouble with:
• learning new tasks
• remembering names
• paying attention and concentrating
• finding the right words
• multitasking
• organizing thoughts
• remembering where things are (keys, glasses, etc.)

A study found a link between chemo brain and lower neuropsychological test scores. Neuropsychological tests assess a person’s ability to think, talk, and make decisions, as well as the person’s behavioral and motor skills.
Bron: Breastcancer.org

Ik ben al een hele tijd bekend met het fenomeen chemobrein. Mijn chemo is van 7 jaar geleden en ik vind wel dat ik écht ingeleverd heb. Is het alleen chemobrein? Komt het door de overgang? Komt het door hormoontherapie? Komt het door de mentale verwerking? Komt het door het slechte slapen? Wie zal het zeggen..... Accepteren dat het is zoals het is, was voor mij de beste manier om er mee om te gaan.

Deze site van de American Cancer Association geeft veel, goede informatie.

Deze tips zijn de moeite waard:
What can I do to manage brain problems?

Day-to-day coping

Experts have been studying memory for a long time. There are many resources that might help you sharpen your mental abilities and manage the problems that might come with chemo brain. Some things that you can do are:
• Use a detailed daily planner. Keeping everything in one place makes it easier to find the reminders you may need. Serious planner users keep track of their appointments and schedules, “to do” lists, important dates, websites, phone numbers and addresses, meeting notes, and even movies they’d like to see or books they’d like to read.
• Exercise your brain. Take a class, do word puzzles, or learn a new language.
• Get enough rest and sleep.
• Exercise your body. Regular physical activity is not only good for your body, but also improves your mood, makes you feel more alert, and decreases tiredness (fatigue).
• Eat your veggies. Studies have shown that eating more vegetables is linked to keeping brain power as people age.
• Set up and follow routines. Pick a certain place for commonly lost objects and put them there each time. Try to keep the same daily schedule.
• Don’t try to multi-task. Focus on one thing at a time.
• Ask for help when you need it. Friends and loved ones can help with daily tasks to cut down on distractions and help you save mental energy.
• Track your memory problems. Keep a diary of when you notice problems and the events that are going on at the time. Medicines taken, time of day, and the situation you are in might help you figure out what affects your memory. Keeping track of when the problems are most noticeable can also help you prepare. You’ll know to avoid planning important conversations or appointments during those times. This will also be useful when you talk with your doctor about these problems.
• Try not to focus on how much these symptoms bother you. Accepting the problem will help you deal with it. As many patients have noted, being able to laugh about things you can’t control can help you cope. And remember, you probably notice your problems much more than others do. Sometimes we all have to laugh about forgetting to take the grocery list with us to the store.

Telling others

Another thing you can do to better manage chemo brain is tell family, friends, and your health care team about it. Let them know what you are going through. You may feel relieved once you tell people about the problems you sometimes have with your memory or thinking.

You are not stupid or crazy—you just have a side effect that you have to learn to manage. Even though this is not a change that is easy to see, like hair loss or skin changes, your family and friends may have noticed some things and may even have some helpful suggestions. For instance, your partner may notice that when you are rushed, you have more trouble finding things.

Tell your loved ones what they can do to help. Their support and understanding can help you relax and make it easier for you to focus and process information.
Ik hoop dat je jezelf niet in twijfel gaat trekken, maar dat je weet dat het aan het chemobrein ligt. Het blad B, dat je gratis krijgt als je lid bent/wordt van de Borstkankervereniging, gaat deze maand over het chemobrein.

Kun je hiermee vooruit?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » di 29 apr 2014, 14:42

Bedankt Dees! Ik heb alles gehad(3 jaar geleden 40 jaar) chemo/OK/bestraling/Herceptine en nu Tamoxifen en Zoladex. Hoort het regelmatig en relatief snel hoofdpijn hebben ook bij het chemobrein? Aan de andere kant gelukkig dat de klachten herkenbaar zijn ik begon al aan andere oorzaken te denken ( zoals je mooi benoemd blaffende honden ......)

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 29 apr 2014, 20:32

Hoi Ivette, ja snap ik.... Je raakt het nooit echt kwijt he....... Zorgen dat je goed slaapt (zo goed mogelijk) is ook nog een aanrader. En...... ik ken vrij veel vrouwen die na borstkanker schildklierproblemen kregen. Een te snel of te langzaam werkende schildklier kan ook voor allerlei rare klachten zorgen. Niet iets om je blind op te staren, maar wel om in je achterhoofd te houden als het eens zo uitkomt om te laten onderzoeken....

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2014”