wel of geen chemo

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

hannie

wel of geen chemo

Bericht door hannie » zo 16 mar 2014, 20:24

Kan chemo achterwege blijven of minder wanneer de tumor 100% hormoongevoelig was op ER en PR?. Dus geen of minder chemo, maar wel antihormonenkuur. Ik ben 47 jaar oud, mijn tumor was agressief graad 3, 1.1cm, geisoleerde tumorcel gevonden in 1 klier verder schoon, wel een beetje angioinvasie, borst geamputeerd, bestraling verder niet nodig, snijranden waren schoon, kleinste snijrand 0,2 cm, was ik niet zo blij mee! NaBehandeling:Nu : 3 keer FEC( heb ik inmiddels achter de rug) en 3 keer Docetaxel.

Sanne
Beheerder

Re: wel of geen chemo

Bericht door Sanne » zo 16 mar 2014, 21:45

Hallo Hannie,

Een hele korte vraag, met heel veel onderliggende en achterliggende vragen, denk ik zo. Want waarom stel de deze vraag? Valt de behandleing je (te) zwaar?
Het is heel legitiem om na te denken over overbehandeling en je vragen zijn niet vreemd, maar ik zal proberen enig verband aan te brengen...

Als je tumor hormoongevoelig is, dan is er behalve conservatieve behandeling met chirurgie en eventueel radiotherapie ook behandeling met hormoontherapie mogelijk.
Het belang daarvan is groot, soms groter zelfs dan chemotherapie alleen en dan biedt vooral de combinatie voordelen.
Met wat meer tumorinformatie (her2neu) en over je fysieke gezondheid kunnen we adjuvant online invullen om de waarde van verschillende behandelingen voor de totale groep waartoe jij behoort te laten zien.

Je geeft echter een aantal variabelen aan waarvan het waarschijnlijk is dat chemotherapie een grote(re) toegevoegde waarde heeft; angio-invasie (bloedvatvorming rond de tumor waardoor deze zich beter kan voeden/groeien en ook verbinding kan hebben met je bloedvaten en uit zou kunnen zaaien) en de graad III.
De snijrand was 0.2 waar 0,1 de norm is en hoe ruimer hoe beter.

De uitslag van een mammaprint, waarbij er ook bij een graad III tumor nog een kans van 15% bestaat dat het risico op uitzaaien laag is, zou je kunnen helpen bij het berusten in de huidige behandeling. Bespreek eventueel die mogelijkheid als je erg veel weerstand hebt om de behandelingen te ondergaan.
Op jouw leeftijd is een graadIII tumor met de gegeven kenmerken een juiste grond voor behandeling met chemotherapie.
Misschien kan Dees je met Adjuvant Online een beeld geven van de bijdrage die je daarmee statistsich levert aan je overleving.

Kan je hier wat mee?
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Gast

Bericht door Gast » ma 17 mar 2014, 09:54

Hallo Sanne,
Bedankt voor je snelle reactie,
Mijn fysieke gezondheid is goed. De tumor is herneu negatief, verder info heb ik gegeven in mijn vorige mail, meer info heb ik niet. Ik weet niet of het zinvol is om dan adjuvant in te vullen.
Ik ben nu halverwege de chemo, nog 3 keer docetaxel. Ik ga hier wel mee door, maar ik vroeg me gewoon af of antihormoonbehandeling afdoende zou zijn, omdat de tumor voor ER en PR 100 % hormoongevoelig is. Die hormoonbehandeling volgt na de chemo.

Hannie

Gast

Bericht door Gast » ma 17 mar 2014, 10:02

hallo Sanne,

Nog even voor de volledigheid: Tumorgrootte: 1,1 cm. Er lichtten 6 klieren op, bij de tumor, tijdens de operatie (amputatie) die zijn alle 6 verwijderd, in 1 klier zat een geisoleerde tumorcel.
Ik heb de chirurg gevraagd of een mammaprint zinvol was: Hij vond van niet.

groetjes Nancy

Gast

Bericht door Gast » ma 17 mar 2014, 10:23

Ik bedoel groetjes Hannie

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 17 mar 2014, 12:17

Hoi Hannie,

Tumoren groeien op vanalles. We weten in elk geval dat hormoongevoelige borsttumoren groeien op oestrogeen. Dat betekent niet dat dat het enige is waar ze op groeien. 100% hormoongevoeligheid geeft wel veel aangrijpingspunten voor aanvullende hormoontherapie, dus dat is gunstig.

Adjuvant Online helpt om je te laten zien wat chemo nog voor zin heeft naast hormoontherapie. Adjuvant Online geeft een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niks voor jou als individu. Voor jou als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet. Hier vind je uitleg over Adjuvant Online.

Dit is wat de analyse in Adjuvant Online weergeeft:
Afbeelding

Bron: Adjuvant Online

Met alleen operatie/bestraling zou van de vrouwen van jouw leeftijd en met de kenmerken van jouw tumor na 10 jaar nog 85,1 % in leven zijn. Als die vrouwen alleen hormoontherapie zouden gebruiken, zou dat voor 3,9 % betekenen dat ze door die hormoontherapie na 10 jaar nog in leven zijn. Chemo alleen zou er voor zorgen dat na 10 jaar nog 6,8 % extra in leven is. Door de combinatie van chemotherapie en hormoontherapie is na 10 jaar nog 8,6 % extra in leven.

Dus van de 100 mensen die met jou overeenkwamen, qua leeftijd, tumorsoort waren na 10 jaar nog 94 mensen in leven, als ze chemo én hormoontherapie namen. Je ziet ook dat er dus echt nog wel verschil is tussen hormoontherapie alleen en hormoontherapie plus chemotherapie. Chemo voegt 5,3% kans toe bovenop de hormoontherapie om na 10 jaar nog in leven te zijn.

Paar kanttekeningen (die ik er voor de volledigheid weer bij zet):
- Over het algemeen wordt gezegd dat Adjuvant Online heel betrouwbaar is, behalve voor hele jonge mensen, daar zijn de cijfers uit Adjuvant Online eigenlijk een beetje te rooskleurig (omdat ze ondervertegenwoordigd zijn in de database)
- De actuele versie van Adjuvant Online stamt uit 2006. Er wordt gewerkt aan de update. De therapieën zijn de afgelopen jaren wel verbeterd, dus te verwachten is dat de cijfers voor alle patiënten eigenlijk gunstiger zijn dan er nu uitkomt.
- De resultaten zijn gebaseerd op het verleden (en dan ook nog van voor 2006). Je mag er vanuit gaan dat er de komende jaren nog veel therapieën ontwikkeld zullen worden, waardoor over 10 jaar de cijfers gunstiger zullen zijn.
- In Adjuvant Online kun je alleen kwijt of een tumor hormoongevoelig is of niet. De mate waarin de tumor hormoongevoelig is, speelt ongetwijfeld mee, maar is niet verwerkt.

Met betrekking tot die tumorvrije marge van 0,2 cm kan ik je meteen geruststellen.

Vers van de pers, die nieuwe richtlijnen van de American Society for Radiation Oncology (ASTRO) en de Society of Surgical Oncology (SSO)- (overigens wel na Whole Breast Irradiation):
The consensus guideline includes eight clinical practice recommendations:
1) positive margins, defined as ink on invasive cancer or DCIS, are associated with at least a two-fold increase in ipsilateral breast tumor recurrence (IBTR). This increased risk is not nullified by delivery of a boost, delivery of systemic therapy or favorable biology;
2) negative margins (no ink on tumor) optimize IBTR. Wider margin widths do not significantly lower this risk;
3) the rates of IBTR are reduced with the use of systemic therapy. In the event that a patient does not receive adjuvant systemic therapy, there is no evidence suggesting that margins wider than no ink on tumor are needed;
4) margins wider than no ink on tumor are not indicated based on biologic subtype;
5) the choice of whole-breast irradiation delivery technique, fractionation and boost dose should not be dependent on margin width;
6) wider negative margins than no ink on tumor are not indicated for invasive lobular cancer. Classic lobular carcinoma in situ (LCIS) at the margin is not an indication for re-excision. The significance of pleomorphic LCIS at the margin is uncertain;
7) young age (≤40 years) is associated with both an increased risk of IBTR after breast-conserving therapy (BCT) and an increased risk of local relapse on the chest wall after mastectomy and is more frequently associated with adverse biologic and pathologic features. There is no evidence that increased margin width nullifies the increased risk of IBTR in young patients; and 8) an extensive intraductal component (EIC) identifies patients who may have a large residual DCIS burden after lumpectomy. There is no evidence of an association between increased risk of IBTR and EIC when margins are negative.

"Our hope is that this guideline will ultimately lead to significant reductions in the high re-excision rate for women with early-stage breast cancer undergoing breast-conserving surgery. Based on the consensus panel's extensive review of the literature, the vast majority of re-excisions are unnecessary because disease control in the breast is excellent for women with early-stage disease when radiation and hormonal therapy and/or chemotherapy are added to a women's treatment plan," said Dr. Moran.
Bron: EurekAlert

Oftewel, tumorvrij is tumorvrij en dan maken de grootte van de marges niet meer uit. Systemische therapie (chemo en hormoontherapie) verkleinen de kans op de lokaal recifief. Het is een warm pleidooi om minder heroperaties uit te voeren.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

hannie

Bericht door hannie » ma 17 mar 2014, 12:40

Hallo Dees,

Bedankt, ziet er allemaal gunstig uit. Bedankt.
Ik weet alleen niks over de mai score, dat wilde ik zelf niet weten, heeft dat nog invloed op de uitkomst, stel dat het een snelle groeier is.

groetjes,

Hannie

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 17 mar 2014, 12:49

Hoi Hannie, de MAI-index maakt ook onderdeel uit van de beoordeling van de graad. Uiteindelijk weet je het toch niet. Ik ken mensen met een graad 1 tumor die wel uitzaaiingen kregen en ik ken ook mensen met een graad 3 tumor die geen uitzaaiingen kregen. Garanties krijg je helaas niet.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Maart 2014”