hoeveel procent krijgt uitzaaingen?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

insania

hoeveel procent krijgt uitzaaingen?

Bericht door insania » vr 14 mar 2014, 09:54

Eigenlijk is mijn vraag zo kort en krachtig als de titel al aangeeft.
90% van de patienten overleeft de eerste 10 jr na diagnose. Maar hoeveel % krijgt uitzaaingen?
Zijn daar cijfers van?

Ik hoop dat iemand een antwoord heeft.

Dees
Beheerder

Re: hoeveel procent krijgt uitzaaingen?

Bericht door Dees » vr 14 mar 2014, 12:03

Hoi Insania, ik weet niet waar je die 90% vandaan hebt, maar die klopt niet.

Deze cijfers komen uit de Nederlandse kankerregistratie.

Afbeelding
Bron: Cijfers over kanker- Nederlandse kankerregistratie

Afbeelding
Bron: Cijfers over kanker- Nederlandse kankerregistratie

Dit staat er in de richtlijn Mammacarcinoom:
Het op afstand gemetastaseerd mammacarcinoom moet worden beschouwd als een niet curabele ziekte. De mediane overleving na vaststelling van de metastasering is ongeveer 2 jaar. Er is echter een grote heterogeniteit in overleving; variërend van enkele maanden tot vele jaren. Een belangrijke doelstelling bij de behandeling van het gemetastaseerde mammacarcinoom is het handhaven of verbeteren van de kwaliteit van leven door het bestrijden of voorkomen van klachten.

Door de toename in nieuwe hormonale en cytostatische behandelopties is de vijfjaars overleving van gemetastaseerde patiënten gestegen van 15% in de periode 1989-1994 naar 23% in de periode 2005-2009. Een klein aantal patiënten met hormoongevoelige tumoren of met een complete remissie na chemotherapie kan zeer langdurige en stabiele remissies tonen na systemische behandeling.
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom

Er is (nog) geen officieel registratiesysteem voor uitzaaide borstkanker. Ik was bij het congres Advanced Breastcancer Consensus2 (in Lissabon) waar ook aangegeven werd dat dat echt een tekortkoming is, omdat we heel veel dingen rondom uitgezaaide ziekte niet weten. In de eerste consensus is daar verder ook geen opmerking over opgenomen. De tweede consensus is in de maak.

Met adjuvant Online kan ik per leeftijd, grootte, differentiatiegraad, aantal aangedane okselklieren en therapie wel een inschatting maken. Adjuvant Online rekent namelijk uit voor Mortality (sterfte) of Relapse (maar dat betekent uitzaaiingen op afstand, een lokaal recidief of borstkanker in de andere borst).

De diversiteit met betrekking tot uitgezaaide borstkanker is enorm. Ik heb vrouwen gekend die na de diagnose uitzaaiingen nog enkele maanden leefden en ik heb vrouwen gekend die een flink aantal jaren geleefd hebben.

Op basis van bovenstaande gegevens kunnen we zeggen dat in elk geval méér dan circa 25% uitzaaiingen krijgt.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

insania

Bericht door insania » ma 17 mar 2014, 14:41

Jammer dat er geen registraties van zijn, lijkt me best essentieel...

Heel erg bedankt voor deze info !

Gr Insania

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 17 mar 2014, 19:35

Hoi Insania, ik denk ook zeker dat die de komende jaren gaat komen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Maart 2014”