microcalcificaties

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Pieta

microcalcificaties

Bericht door Pieta » ma 10 mar 2014, 22:16

Hallo,

Ik kan niet goed achterhalen wat microcalcificaties betekent. Ik heb begrepen dat ze zowel goed- als kwaadaardig kunnen zijn.
Betekent kwaadaardig dat er sprake is van DCIS? Dus een voorloper van kanker, maar nog geen daadwerkelijke kanker?

Alvast bedankt en mijn complimenten voor deze waardevolle site!

Aukje

Dees
Beheerder

Re: microcalcificaties

Bericht door Dees » di 11 mar 2014, 14:08

Hoi Aukje, microcalcificaties kunnen wijzen op DCIS, maar dat hoeft niet. DCIS is geen borstkanker, maar kan een voorstadium zijn. De schatting is dat ongeveer 30% van de DCIS ooit borstkanker kan worden. Vooralsnog is het beleid om mensen met DCIS te opereren en eventueel te bestralen. Er wordt gekeken of 'Watchful waiting' - goed in de gaten houden- een veilig alternatief is.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Pieta

Bericht door Pieta » wo 12 mar 2014, 16:50

Hoi Désiree,

Nog niet helemaal, wellicht moet ik mijn vraag duidelijker formuleren, ik ga het nog een keer proberen :-D.
Als de microcalcificaties kwaadaardig zijn, betekent dat dan automatisch dat het om DCIS gaat ?

Groetjes!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 12 mar 2014, 18:30

Hoi Pieta, ik zou de term 'kwaadaardig' niet gebruiken voor DCIS, omdat DCIS maar in 20 a 30% van de gevallen borstkanker wordt. DCIS zelf is niet 'kwaadaardig' (waarmee doorgaans kanker wordt bedoeld). Aan microcalcificaties en biopten kun je wel zien of het DCIS is of borstkanker.

Is dat een antwoord waar je wat aan hebt?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Pieta

Bericht door Pieta » wo 12 mar 2014, 21:23

Hoi Dees,

Hiermee is mijn vraag beantwoord; microcalcificaties kunnen dus al kanker zijn i.p.v. DCIS, dat is wat ik wilde weten.
Dankjewel.

Groetjes,
Aukje

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 12 mar 2014, 22:47

Hoi Aukje, ik vond in de richtlijn nog:
Microcalcificaties kunnen volgens BI-RADS worden onderverdeeld in rond en puntvormig, kalkmelk, amorf, grof heterogeen, fijn pleomorf, fijn lineair en vertakkend. Deze volgorde komt overeen met een oplopend maligniteitsrisico. Ook het distributiepatroon, diffuus verspreid, regionaal, geclusterd, lineair of in een segment gerangschikt, kan een rol spelen bij de bepaling van het maligniteitsrisico. Burnside (2007144) heeft in een retrospectieve studie van 115 biopten een goede correlatie beschreven tussen de morfologie van microcalcificaties en de risico-inschatting op maligniteit. De amorfe en grof heterogene microcalcificaties waren minder vaak geassocieerd met maligniteit (7 resp. 13%) dan fijn pleomorfe en fijn lineair/vertakkende microcalcificaties (29 resp. 53%).
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom

Blijkbaar zien microcalcificaties er op mammografie verschillend uit en kunnen ze op basis daarvan inschatten hoe groot het risico is dat het ook echt kwaadaardig (maligne) is.

Heb je stress? Zal ik alvast beginnen met duimen?
Groeten, Dees

Pieta

Bericht door Pieta » do 13 mar 2014, 22:36

Hoi Dees,

Haha, stress ja, niet terecht gelukkig er is niets te zijn op mijn jaarlijkse mammogram, maar ik ben een poging aan het doen om alle feiten te verzamelen of ik jaarlijks de mammografie wel wil blijven doen. De jaarlijks terugkerende week met geplande mammografie raak ik nogal van mijn padje af.... Die rothond hè, die komt dan zijn hok uit en gaat heel hard blaffen. Vreselijk vind ik dat!!! Hij is nu weer terug in zijn hok ;)
Mijn mc-vpk geeft aan dat het zinvol is om de mammografie te blijven doen, aangezien dit momenteel het enige meetinstrument is dat vroegtijdigkanker/ microcalcificaties opspoort. Maar ik vroeg me daarom af wát spoor je dan precies op en is het daadwerkelijk zinvol om daar wat aan te doen (in geval van microcalcificaties).
Die garantie hè, die garantie, die iedereen zo graag wil krijgen, maar niet krijgt.....loslaten maar weer....
Ze gaan volgende week naar een congres in Schotland vertelde ze vandaag waar speciaal aandacht is voor jonge vrouwen met borstkanker.

Bedankt Dees.

Groetjes,
Aukje

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 13 mar 2014, 23:20

Hoi Aukje..... als je er zo'n stress van hebt, kun je heel prima besluiten om die mammografie niet meer te doen en jezelf goed te controleren. Er is geen enkel bewijs dat je een grotere overlevingskans hebt als je controles doet met mammografie dan als je jezelf goed in de gaten houdt en naar de dokter gaat als je echt wat voelt. Zie ook hier. Jarenlang is er geroepen dat je borstkanker wel overleeft als je er maar vroeg genoeg bij bent. Dat blijkt toch een stuk ingewikkelder in elkaar te zitten.

Als het onderwerp je interesseert en je verstaat goed engels, dan is deze webinar erg de moeite om te zien.

(Kankerscreening en overdiagnostiek is een onderwerp waar ik me enorm in verdiept heb en ik maak me er ontzettend druk over, maar ik zal je daar niet mee vermoeien.... :grin: )

Ze gaan volgende week naar de EBCC, Early Breast Cancer Congress. Ik ga deze keer helaas niet, maar Sanne wel !!
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Maart 2014”