Verzekering

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

TessaLa

Verzekering

Bericht door TessaLa » ma 10 mar 2014, 10:20

Beste allemaal,

Op dit moment sta ik op de agenda in Gent om mij 2 juni preventief te laten opereren dmv DIEP Flap operatie door professor Blondeel.
Nu ben ik dit moment aan het stoeien met de verzekering. Zij geven aan dat zij alleen 80% van het Nederlandse tarief vergoeden.
De totale ingreep in Gent gaat ongeveer €40.000,- kosten en voor mij lastig om zomaar even deze 20% op tafel te leggen.
Daarnaast wil ik ervoor vechten om meer zo niet alles vergoed te krijgen. Dit is natuurlijk niet zomaar een plastische operatie die ik onderga om er mooier van te worden.

Hebben jullie ervaring met dit "gevecht" wanneer de ingreep in Gent wordt gedaan?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Groetjes,
Tessa

Dees
Beheerder

Re: Verzekering

Bericht door Dees » di 11 mar 2014, 17:51

Beste Tessa, he wat ontzettend vervelend dat je daar nu pas achter komt, terwijl de operatie al voor dit jaar gepland staat.

Ik heb helaas geen goed nieuws voor je. Je kunt er weinig aan veranderen. Bij een In Natura-verzekering zijn er tussen zorgverzekeraar en aanbieder afspraken gemaakt over service en dienstverlening, over kwaliteit van zorg en over de prijs. Zorg wordt volledig vergoed als je dan naar een gecontracteerde zorgaanbieder gaat. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder, dan wordt slechts een percentage vergoed.

Blijkbaar heeft je zorgverzekeraar geen contract met het UZ Gent. Dat betekent inderdaad dat ze niet 80% van de kosten maar 80% van het Nederlands geldende tarief vergoeden. Dat is waarschijnlijk lager dan 80% van die 40.000. Stel dat je dan complicaties krijgt, dan ben je helemaal in de aap gelogeerd.

Het is voor dit jaar te laat, maar je had in december voor een Restitutieverzekering kunnen kiezen (over het algemeen enkele euro's duurder dan een In Natura verzekering) en dan had je de vrijheid gehad om naar de zorgaanbieder van jouw keuze te gaan. Je had ook naar een In Natura-verzekering kunnen gaan met een contract met het UZ Gent.

Ik snap hoe naar dat is en ik wou dat je deze vraag in december had gesteld, ik kan er nu niets aan veranderen.

Er zijn drie mogelijkheden, of je betaalt dat deel toch zelf (ik kan niet in je beurs kijken, maar ik hou er rekening mee dat dat onmogelijk is, omdat het om een aanzienlijk bedrag gaat), je gaat naar een Nederlands ziekenhuis waar je zorgverzekeraar een contract mee heeft (waar de wachttijd helaas meestal wel iets van een jaar is) of je verplaatst de operatie naar februari/maart 2015 en je zorgt dat je per december 2014 overstapt naar een In Natura-verzekering bij een verzekeraar met een contract met het UZ Gent of naar een Restitutieverzekering. Zodra je weet dat je daar verzekerd bent, kun je een machtiging aanvragen en dan zorgen dat de operatie doorgang vindt.

Helaas kan ik het niet mooier maken.

P.s. We maken elk jaar een nieuw overzicht met verzekeringszaken. Hier vind je het overzicht van afgelopen jaar.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Paulien

Bericht door Paulien » di 11 mar 2014, 19:39

Hallo Tessa.

Mag ik je er op wijzen dat ook vervoers-kosten erg kunnen oplopen.
Ik ben nu al 40 keer naar het ziekenhuis gereden. En als dit niet in de buurt is.....

TessaLa

Bericht door TessaLa » di 18 mar 2014, 12:51

Beste Dees,

Dank je wel voor je reactie, het geeft zeker meer duidelijkheid voor mij. Helaas moet ik daar inderdaad nu pas achter komen.
Het ziekenhuis in Gent is niet heel gul geweest met het geven van advies qua verzekeringen.
Ik heb hen meerdere zaken gevraagd en dus niet volledig antwoord op gekregen.
Echter heeft mijn verzekering altijd gezegd dat zij een contract hebben met UZ Gent en dat is ook zo alleen zeggen zij nu pas dat plastische chirurgie niet in dat contract is opgenomen.
Dit terwijl ik toch iedere keer heb verteld om wat voor een operatie dat ging.

In oktober heb ik het laatste gesprek gehad met mijn behandelend arts in UZ Gent, daarna zou zijn assisent de aanvraag plaatsen bij mijn verzekering.
Dit werd uitgesteld omdat zij aangaf dat zij zou moeten wachten tot het nieuwe jaar aangezien dan ook de nieuwe contracten zijn opgemaakt met de verzekeringen.
Helaas kom ik er dus pas achter.

Mijn verwerkingsmaatschappij geeft nu aan dat de volledige ingreep in Nederland €10.000,- kost. Gezien de duur van de operatie, handelingen tijdens de operatie, verblijf in ziekenhuis e.d. is dit bedrag onmogelijk. Ik heb het gevoel dat er geen open kaart wordt gespeeld en ik als patiënt geen transparantie krijg.
Voor alsnog staat Gent erom bekend lagere tarieven te hanteren betreft deze ingreep dan in Nederland.

Ik geef dus niet op! :-)

Beste Paulien,

Dank voor je tip. Ik ben mij bewust van de reiskosten.
Voor mij weegt de operatie, uitgevoerd door de art in Gent, voor mij meer dan de reiskosten.

Mochten er meer dames zijn met hun ervaring qua verzekeringen hoor ik dat graag!

Groetjes,
Tessa

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 18 mar 2014, 13:40

Hoi TessaLa, heel vervelend allemaal. Ik neem het een beetje op voor het UZ Gent. Ze hebben namelijk met de Belgische regelgeving te maken en die is ook al behoorlijk ingewikkeld. In Nederland weten veel mensen niet hoe de Nederlandse regelgeving werkt, dus is het de Belgen niet aan te rekenen dat zij ook niet weten hoe dat in Nederland gaat. Als een Belgische in Nederland geopereerd wordt, zou het Nederlandse ziekenhuis ook geen advies kunnen geven hoe dat moet met vergoeding in België. Regels veranderen ook steeds. Mission impossible.

Je verzekeringsmaatschappij heeft zich met die 10.000 euro voor een dubbele directe reconstructie echt vergist. Ze hebben een enkel tarief genomen en hadden op zijn minst een dubbel tarief moeten nemen. UZ Gent was overigens nooit goedkoper dan het Nederlandse tarief op basis van DBC/DOT (die is namelijk al enorm uitgekleed).

Sanne schreef vorig jaar:
De Zorgproductcode voor een microchirurgische vrije lap reconstructie is 990004012 met declaratiecode 15D167 en het maximaal Nederlands tarief bedraagt in 2012 (kan per verzekeraar iets verschillen vanwege het feit dat het tarief een gemiddelde is van alle door hen onderhandelde tarieven) €11067
Volgens mij moet dat het in elk geval twee keer zijn.

Misschien dat dat je nog op weg gaat helpen. Dan nog hou je een enorm gat tussen de werkelijke kosten en de vergoede kosten. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat je een vuist kunt maken richting je zorgverzekeraar. Persoonlijk zou ik het loslaten en gaan voor februari/maart 2014 en dan per december overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Kom dan hier weer terug. Dan informeren we je welke zorgverzekeraars passend kunnen zijn.

Ik wou dat ik er iets beters van kon maken...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

TessaLa

Bericht door TessaLa » di 18 mar 2014, 14:11

Beste Dees,
Het is zeker niet dat ik het ziekenhuis in Gent aanreken hiervoor.
Wel gaf zij aan dat het geen probleem zal zijn en dat het altijd wel voor elkaar komt.
Met dit vertrouwen ben ik er ook ingestapt.

Zojuist weer Caresco gesproken (volmachtbedrijf voor declaraties) Uiteindelijk zijn zij tot de conclusie gekomen dat de volgende DOT codes voor deze ingreep worden ingevoerd:
- 15E447 omschrijnving: Oper mammatumor en lymfeklieren | Zonder VPLD | Nieuwv maligne mamma
- 15D172 omschrijving: Diagnosen lichaam | Reconstructie vrije lap | Plastische chirurgie

Eerder gaf hij DOT 15D175 met omschrijving: Diagnosen algemeen | Reconstructie zeer groot | Zonder VPLD | Plastische chirurgie

Ze komen nu op een maximale vergoeding van €12.070,- Dit geld voor de bilaterale operatie.

Inmiddels heb ik wel een ervaren advocaat ingeschakeld die al veel van deze zaken behandeld heeft, hij gaat nu beoordelen wat de mogelijkheden zijn.
Ik heb geen idee of het wel of niet gaat lukken en tot ik het zeker weet blijf ik het proberen. Ik wil er alles aan doen om alsnog door prof. Blondeel behandeld te worden.

Dank je wel voor je waarschuwing en voorbereiding op een teleurstelling...
Mocht je nog tips, advies e.d. hebben dan lees ik dat graag!

Groetjes,
Tessa

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 18 mar 2014, 15:09

Hoi TessaLa, ik heb hier in elk geval een DOT-lijst gevonden. Er zijn allerlei combinaties mogelijk. De vergoedingen lijken een stuk hoger dan wat ze jou aangegeven hebben. Is dat dan al 80%? Mij lijkt dat een enkelzijdige reconstructie nooit hetzelfde kan kosten als een dubbelzijdige, dus minimaal twee keer lijkt me....

Goed dat je een advocaat in de arm neemt en hou ons op de hoogte !!
Groeten, Dees

TessaLa

Bericht door TessaLa » wo 19 mar 2014, 13:12

Hi Dees,

Dank je wel voor de DOT lijst, had deze ook al gevonden met maximale vergoedingen.
De D-code kan ik in jouw gegeven lijst niet terugvinden, wel erg vreemd dat de E-Code aanzienlijk hoger ligt dan op de lijst van VGZ.
Als ik 80% bereken van jouw gegeven lijst kom ik met de E-code al op €6.286,48
Zie hier http://www.vgz.nl/sitecollectiondocumen ... dingen.pdf
15E447 BLZ 109 (5e van onder) 80 % vergoeding = €3916
15D172 BLZ 78 (bovenste) 80 % vergoeding = €8154,-

Nou ja, in ieder geval heb ik nog genoeg om uit te zoeken en aan te vechten met de advocaat.
Ook geloof ik inderdaad niet dat de gegeven vergoeding voor een bilaterale reconstructie gaat, ook dit heb ik bij de advocaat neergelegd.

Ik zal je op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Groetjes,
Tessa

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 19 mar 2014, 13:21

Hoi TessaLa, Sanne is de verzekeringsdeskundige, maar ze zit in Glasgow op het European Breast Cancer Congress. De D-code is toch de declaratiecode? Ik vermoed dat er bij 'passantentarieven' flinke verschillen zitten in de gevraagde bedragen en de vergoede bedragen. Ik vraag Sanne of ze komende week even mee kijkt.
Groeten, Dees

TessaLa

Bericht door TessaLa » wo 19 mar 2014, 13:31

Met D-Code bedoel ik de DOT 15D172
E-Code DOT 15E447

Tsja, net in deze week kan ik ook niemand van andere ziekenhuizen bereiken haha... zal je net zien.
Super als Sanne er ook nog naar wil kijken!

Natuurlijk is mijn doel om ervoor te zorgen dat de ingreep in Gent door prof. Blondeel uitgevoerd gaat worden.
Wanneer dit niet lukt wil ik op zijn minst transparantie in deze zaak, in hun overwegingen en in hun overtuigingen.

Dank je voor je betrokkenheid!

Groetjes,
Tessa

Gesloten

Terug naar “Maart 2014”