zon

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Jannie1964

zon

Bericht door Jannie1964 » zo 09 mar 2014, 09:33

*Het is nu een jaar geleden dat ik bestraald ben, en dat ik met de chemo's bezig was. Vorig jaar moest ik uitkijken of het liefst de zon mijden. Maar hoe zit dat een jaar na dato, moet je dan alleen het bestraalde gedeelte bedekken of is het beter om voorzichtig met de zon om te gaan.
*En ik vroeg me af hoelang duurt het voordat de chemo volledig uit je lichaam is.

Alvast bedankt voor het antwoord.
Groetjes Jannie :smile:

Dees
Beheerder

Re: zon

Bericht door Dees » zo 09 mar 2014, 11:16

Hoi Jannie, chemo is vrij snel uit je lichaam (we hebben het dan over hooguit een paar dagen), maar de gevolgen van de chemo kunnen heel lang doorgaan. Soms gaan ze nooit meer weg.

Zon is voor iedereen gezond. Je maakt er vitamine D door aan. Verbranden echter is voor iedereen ongezond.
Men doet er verstandig aan tijdens de bestralingen en in het eerste jaar na de bestraling niet te zonnen(baden). Als uw huid tijdens de bestralingen erg rood is geweest, kan je die beter niet te lang aan zonlicht of zonneapparatuur blootstellen. Maar je kunt wel van de zon genieten als ieder ander. Blijf vooral alert.
Bron: www.borstkanker.nl

De huid kan na bestraling en na chemo kwetsbaarder zijn en gevoeliger voor verbranden. Geniet dus lekker van de zon, maar zorg ervoor dat je niet verbrandt.

Zelf zorg ik ervoor dat ik niet verbrand door regelmatig in de zon te komen en iets aan te trekken als ik denk dat ik verbrand. Ik ben over weinig dingen neurotisch, maar ik heb het niet zo op alle chemische rotzooi in zonnebrandcreme.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Jannie1964

Bericht door Jannie1964 » zo 09 mar 2014, 11:32

Dees schreef:Hoi Jannie, chemo is vrij snel uit je lichaam (we hebben het dan over hooguit een paar dagen), maar de gevolgen van de chemo kunnen heel lang doorgaan. Soms gaan ze nooit meer weg.

Zon is voor iedereen gezond. Je maakt er vitamine D door aan. Verbranden echter is voor iedereen ongezond.
Men doet er verstandig aan tijdens de bestralingen en in het eerste jaar na de bestraling niet te zonnen(baden). Als uw huid tijdens de bestralingen erg rood is geweest, kan je die beter niet te lang aan zonlicht of zonneapparatuur blootstellen. Maar je kunt wel van de zon genieten als ieder ander. Blijf vooral alert.
Bron: www.borstkanker.nl

De huid kan na bestraling en na chemo kwetsbaarder zijn en gevoeliger voor verbranden. Geniet dus lekker van de zon, maar zorg ervoor dat je niet verbrandt.

Zelf zorg ik ervoor dat ik niet verbrand door regelmatig in de zon te komen en iets aan te trekken als ik denk dat ik verbrand. Ik ben over weinig dingen neurotisch, maar ik heb het niet zo op alle chemische rotzooi in zonnebrandcreme.

Kun je hier iets mee?
Ja, dank je wel hier kan ik wat mee. Maar er kwam nog een vraag bij mij boven drijven. Oedeem reageert op warmte als ik het goed heb, en wat ik begrepen heb is dat het dan net weer erger kan worden. Is dit waar of is dit een fabel.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 09 mar 2014, 18:55

Hoi Jannie, dit lees ik bij de BVN:
Let op bij extreme warmte of kou. Saunabezoek wordt vanwege de extreme warmte afgeraden en zonnebrand moet u vermijden
www.borstkanker.nl

Tja,..... toch maar een beetje voorzichtig...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Maart 2014”