alternatief voor AC+Taxotere/herceptin?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Prop

alternatief voor AC+Taxotere/herceptin?

Bericht door Prop » wo 05 mar 2014, 17:27

Wat vooraf ging:

Vriendin kreeg diagnose borstkanker tumor 7mm her2neu graad III (niet hormoongevoelig, niet BRCA-gen).
Koos voor mastectomie, uitgevoerd in december.
Micrometastase in één van de twee poortwachtklieren (zelfde eigenschappen).
Okselkliertoilet 2/3 weken geleden.
Aanvullend zou ze chemo krijgen: 3 maanden AC, 3 maanden taxol (of taxotere) met herceptin en daarna nog 9 maanden herceptin.

Vorige week dinsdag werd infectie van de wond geconstateerd, kreeg antibiotica. Donderdag terug bleek erger en ze ging aan het infuus voor antibiotica tegen wondroos. Zondag verhoging 38C en sinds maandag gaat het beter. Per dag wordt bekeken of ze nog 24 uur doorgaan.
Ze heeft zeer slechte ervaringen met het infuusprikken, haar aderen blijken slecht te vinden en ziet nu erg op tegen de chemokuren die ze via infuus moet ondergaan. Daarnaast vraag ik mij af of haar lichaam niet te verzwakt is voor de chemo.

Vraag:
Zijn er andere manieren om de chemo toe te dienen en kan ze mogelijk de AC overslaan en direct met de taxol met herceptin beginnen? Helpt alleen herceptin ook (beter dan niets)? In het ziekenhuis geeft men aan alleen standaardbehandelingen en richtlijnen te volgen en kan ze alleen ja of nee kiezen voor de chemo als voorgeschreven, herceptin via SC doen ze ook alleen als het echt niet anders kan.
Ze moet binnen 3 maanden na de operatie beslissen of ze al dan niet de chemo wil doen, bedoelen ze hiermee de mastectomie of het okseltoilet?
Kan iemand met ons meedenken?

Alvast bedankt.
Prop

Dees
Beheerder

Re: alternatief voor AC+Taxotere/herceptin?

Bericht door Dees » wo 05 mar 2014, 19:41

Hoi Prop, he gatsie wat een nare ervaringen.

Om met je laatste vraag te beginnen, is er een alternatief voor het toedienen van chemo via een infuus? Ja zeker. Als je slecht te prikken bent (of als je vaten teveel geleden hebben vanwege de chemo), dan kan het een optie zijn om een poortsysteem te laten plaatsen, dat direct aangesloten is op je vaten, zodat het niet meer nodig is om steeds een infuusje te plaatsen, maar dat elke keer gebruikt kan worden als ingang voor de chemo.

Een PICC wordt meestal in de elleboog geplaatst. Een systeem wat vaker gebruikt wordt en al langer bestaat is een Port-a-cath (PAC). Het plaatsen van beiden vereist wel een chirurgische ingreep en ze kunnen ook problemen veroorzaken zoals infectie of trombose. Er moet ook altijd na gebruik nagespoeld worden en er moet een heparineslot op komen. Bij een PICC moet er elke week een nieuw heparineslot geplaatst worden en bij de PAC moet dat heparineslot elke 4-6 weken vervangen worden.

PICC (patiëntenfolder):

Afbeelding

Port-a-cath (PAC) (patiëntenfolder):

Afbeelding

Er is meer ervaring met de port-a-cath dan met de PICC.

In het Nederlands Tijdschrift Voor Geneeskunde 23-09-2009 staat wel een artikel over de PICC en PAC. Dokter Smorenburg en dokter van der Hoeven, oncologen in Medisch Centrum Alkmaar schrijven in een reactie:
Waarschijnlijk hangt de frequentie van complicaties sterk af van de expertise die in het betreffende centrum in de omgang met een PICC, respectievelijk Port-a-Cath is opgebouwd.
De informatie is wel uit 2009.

Herceptin wordt niet zonder chemo gegeven. De eigenschap Her2Neu-positief kenmerkte van oudsher de agressieve borstkankers. Herceptin heeft daar echt een enorm verschil in betekend. Het is dus wel een belangrijk middel.

Met een graad 3-tumor en ook nog eens Her2Neu-positief acht ik de kans klein dat er 'laag risico' uit de Mammaprint komt, maar...... het kán wel. Stel nou dat dat zo is, dan zou ze chemo eventueel kunnen skippen. Hier vind je meer informatie over de Mammaprint.

In de richtlijn staat dat bij Her2Neu+ 4 x 3wekelijks AC à 12 x wekelijks paclitaxel (Taxol) of 4 x 3wekelijks docetaxel (Taxotere) wordt geadviseerd. Het zou dus wel mogelijk moeten zijn om alleen Taxotere te krijgen. Ik weet, eerlijk gezegd, niet of dat ten aanzien van de conditie of die infectie nou eigenlijk echt een voordeel is.

Afbeelding

Bron: Richtlijn Mammacarcinoom

Het kan wel zijn dat het advies is om binnen 3 maanden aan de chemo te beginnen, maar een infectie is een infectie en dan is eerst goed genezen het belangrijkst. Ik zou me er niet blind op staren. Eerst goed herstellen en een beetje conditie opbouwen is ook belangrijk.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Prop

Bericht door Prop » vr 07 mar 2014, 10:23

Beste Dees,

Hartelijk dank voor je reactie, ik ga het mijn vriendin voorleggen. Sorry dat ik zo laat reageer, ik checkte telkens mijn mail of er al een reactie was en daar zag ik geen bericht, vandaag toch maar direct op de site gaan kijken.
Taxotere is ook chemo en misschien geen verschil, maar 3 maanden of 6 maanden zou voor haar misschien wel minder negatieve impact hebben. Zelf vind ik de Herceptin ook het belangrijkste. Tumor is graad 1 (7mm) maar Her2neu is graad 3, of bedoelde je dat ook?
Ik hoop dat ze haar dit in dit ziekenhuis kunnen bieden, vooralsnog volgen ze hier de standaardrichtlijnen (beleid Ziekenhuis). D.w.z. als je ziek wordt van de chemo gaan ze de dosis aanpassen en als je echt niet meer te prikken bent, gaan ze naar de alternatieve methoden.

Nogmaals bedankt en ik ga het haar voorleggen.

Prop

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 07 mar 2014, 20:15

Hoi Prop, no problem, soms horen we niks terug en soms wel en dat is allemaal prima. 3 maanden of 6 maanden, tja, ik durf echt niet te zeggen of dat minder impact heeft. Het belangrijkste is wel dat ze de chemo krijgt die haar risico zoveel mogelijk vermindert.

Je opmerking over graad 1 en graad 3 snap ik niet. De graad zegt iets over de aard van de cellen, of ze nog veel weghebben van de oorspronkelijke borstcellen of daar al behoorlijk van zijn gaan afwijken. Het zegt dus niks over de grootte en ook niks over Her2Neu.

We weten dat hoe assertiever patiënten zijn, hoe beter de zorg is die ze krijgen, dus het loont de moeite als je vriendin van zich laat horen. Met al die keren Herceptin voor de boeg zou een PICC of PAC gewoon standaardzorg moeten zijn, vind ik. Tegen misselijkheid is op zich goede medicatie te krijgen. Ik vind het zelf belangrijk dat je vanaf de eerste kuur de kans op misselijkheid zo klein mogelijk maakt, dus vanaf de eerste kuur goede medicatie.

Switchen naar een ander ziekenhuis is altijd een mogelijkheid.... (ik zeg niet dat ze dat moet doen, hoor, maar het kán wel)

Tof dat je je vriendin zo helpt !! Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Maart 2014”