Bestralen na operatie - deel 3

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Pucca

Bestralen na operatie - deel 3

Bericht door Pucca » di 04 mar 2014, 15:01

Na mijn vraag in januari (is het wel echt nodig om bestraald te worden na een borstbesparende operatie bij vrouw 70 jaar) en het vervolg in februari, nu dan de afsluiting in maart. Ook omdat mijn antwoord in februari waarschijnlijk verkeerd is ingevoerd, want ik kan het niet teruglezen.
Mijn moeder is na de diagnose (kleine tumor in borst) naar een privé-kliniek gegaan voor een second opinion. De voorgestelde behandeling was hetzelfde, borstbesparend opereren met 21 bestralingen na afloop. Mijn bezwaren tegen bestraling werden snel van tafel geveegd. De enige bijwerking was tijdelijk oppervlakkige roodheid van de borst en verder is bestraling tegenwoordig zo minimaal en goed gericht dat we ons verder geen zorgen hoeven te maken. Daarbij kregen we te horen dat de kans op terugkeer van de kanker 25% is zonder bestraling en vrijwel niet na bestraling. Tja, toen was mijn moeder al snel om. Alle andere onderzoeken die aangeven dat het niet uitmaakt of je wel of niet bestraald ten spijt.
Mijn moeder is inmiddels geopereerd en de afspraken voor bestraling worden volgende week gemaakt. Nu maar duimen dat ze er geen blijvende schade aan over houdt en het haar de zekerheid geeft die ze hiermee hoopt te krijgen. Iedereen hier bedankt voor de info die ik van jullie heb gekregen.

Pucca

Dees
Beheerder

Re: Bestralen na operatie - deel 3

Bericht door Dees » di 04 mar 2014, 15:48

Hoi Pucca, we sluiten de maanden altijd af om te voorkomen dat één topic heel lang wordt en dat mensen alsnog alles door willen lezen. Geen idee wat er met je antwoord van februari is gebeurd. Excuus daarvoor.

Je begrijpt dat ik moet zuchten en sta te popelen om die cijfers wetenschappelijk uit te dagen, maar daar hebben jij en je moeder helemaal niks aan (dus ik onthoud het als casus en vind vast nog een gelegenheid om dat alsnog te doen).

Ze wordt nu behandeld zoals dat in de richtlijn Mammacarcinoom geadviseerd wordt. Ik hoop ook dat ze geen blijvende schade overhoudt. Zou ze last krijgen van pijn en stramme spieren, laat het dan even horen, dan denken we weer even mee.

Ze krijgt dus geen chemo he?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Pucca

Bericht door Pucca » wo 05 mar 2014, 14:07

Grote kans dat de fout bij mij lag vorige maand. Meestal kopieer ik mijn geschrijf voor ik het bevestig, maar de vorige keer niet gedaan en niet gecontroleerd.

Mijn moeder krijgt geen chemo. Alles was verwijderd, schone snijranden en een schone okselklier.

Pucca

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 05 mar 2014, 19:37

Hoi Pucca, er is ook geen Mammaprint meer gedaan? Twijfelgevalletje, ik begrijp het ook wel. Ik vraag het gewoon even voor de zekerheid.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Pucca

Bericht door Pucca » zo 09 mar 2014, 14:40

Nee, er is geen mammaprint gemaakt.

Gesloten

Terug naar “Maart 2014”