Zwanger na borstkanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Muts

Zwanger na borstkanker

Bericht door Muts » ma 03 mar 2014, 22:10

Hallo, ik ben nu 6 jaar na de diagnose borstkanker.
Ik was net bevallen toen de diagnose werd gesteld. Had een forse tumor met uitzaaiingen in de oksel. 6x tac gehad, amputatie, bestraald en 5 jaar hormoonbehandelingen.
Nu een half jaartje na de hormoonbehandelingen blijkt ik zwanger te zijn.
Mijn man en ik zijn doodsbang....bang dat de kanker aangewakkerd word en terug komt waarbij ik het uiteindeljk niet ga redden. Ik vrees voor mijn eigen leven.....is dit reëel? Lang was er een wens voor een 2e kindje, dit leeft nog steeds maar lang niet meer zo heftig....de angst overheerst nu. Alles gaat door m'n hoofd "laten we het komen?", "nee ik neem geen risico en breek het af!".

Muts

Re: Zwanger na borstkanker

Bericht door Muts » ma 03 mar 2014, 22:11

Ik had een Progesteron gevoelige tumor.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 04 mar 2014, 14:25

Hoi Muts, het liefst zou ik je willen feliciteren, maar ik begrijp jullie angst en jullie zorgen.

In de richtlijn staat dit:
Risico's voor de moeder
Bij veel patiënten en behandelaars bestaat aarzeling over de wenselijkheid van een zwangerschap na behandeling voor een mammacarcinoom. Door de hoge hormoonspiegels tijdens zwangerschap zou de groei van eventueel aanwezige micrometastasen van een hormoongevoelige tumor kunnen worden gestimuleerd. Verscheidene retrospectieve, voornamelijk case control studies, onderzochten het effect van zwangerschap op de (ziektevrije-) overleving bij vrouwen die eerder behandeld waren voor mammacarcinoom [Upponi, 2003987; Mueller, 2003721; Blakely, 200486; Gelber, 2001355]. Vrijwel alle studies tonen dat zwangerschap na behandeling voor een mammacarcinoom geen negatief effect heeft op de (ziektevrije-) overleving. Deze conclusie blijft controversieel door mogelijke selectie bias (healthy mother fenomeen) en het retrospectieve karakter van de studies.
Andere overwegingen
Als aandachtspunt voor patiënte en haar partner geldt de geschatte prognose van de mammacarcinoom. Immers, bij een slechte prognose van een aanstaande moeder loopt haar kind kans om op jonge leeftijd haar moeder te verliezen.
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom

Kortom, medisch gezien is er eigenlijk geen bewijs dat een zwangerschap voor jou ongezond zou zijn.

Er bestaat altijd een risico dat je uiteindelijk onverhoopt toch uitzaaiingen krijgt. Dat risico wordt met de jaren kleiner en kleiner maar niet nul. Het ergste was jullie kan overkomen, is dat jouw partner onverhoopt alleen met kindje(s) achterblijft. Dat is een gruwelscenario, dat begrijp ik natuurlijk. Daar kan en wil je niet aan denken. Toch verdient het de tijd en aandacht om daar bij stil te staan. De weduwnaars die ik ken, die overbleven met één of meerdere (jonge) kindjes, is het allemaal gelukt om weer vorm aan het leven te geven en om hun kinderen gelukkig op te laten groeien. Samen met je partner kun je bespreken wat dat (ondanks het vreselijke verdriet) zou betekenen.

Het is geen eenvoudige keuze, want aan de ene kant heb je dat kleine risico op uitzaaiingen op afstand en aan de andere kant heb je de wens om van het leven het beste te maken. Ga ja alles 'on hold' zetten voor een beetje risico? Of kun je dat aan en neem je het risico voor lief?

Een zwangerschap eindigen, zeker als die gewenst is, is niet eenvoudig en heeft ook een enorme invloed op je leven. Stel dat de kanker nooit terug komt, ga je dan enorme spijt hebben als je deze zwangerschap beëindigd hebt? Stel dat er uitzaaiingen komen, ga je dan spijt hebben van het tweede kindje dat in jullie leven is gekomen?

Wat heb je nodig om je angst te verminderen? Deze informatie? Verandert dat iets aan je gedachte? Kan de maatschappelijk werkster van het oncologieteam je helpen?

Wat je zou kunnen overwegen is om na de zwangerschap weer tamoxifen te gaan slikken. Daarmee verklein je, ook na die 5 jaar, je risico een beetje meer.

Ik gun jullie een goede beslissing en vrede met de keuze. Laat je weten als we nog mee kunnen denken?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

loes

Bericht door loes » di 04 mar 2014, 20:19

Hoi Muts,

Ik lees je verhaal en begrijp je moeilijke dilemma en angst.

Ik zelf ben in november 2010 gediagnostiseerd met hormoon gevoelige borstkanker. Ik ben toen voor een second opinion (in juni 2011) naar het AVL geweest en heb daar een gesprek gehad met Sabine Linn. Vlak voor mijn diagnose, hadden mijn man en ik besloten dat we nog heel graag een kindje zouden willen krijgen. In verband met de anti-hormonale therapie, is dat nu niet mogelijk.

Aan dokter Linn heb ik gevraagd, of het wijs is om na 5 jaar anti-hormonale therapie alsnog zwanger te worden (indien dat lukt natuurlijk).
Zij vertelde mij, dat onderzoeken uitwijzen, dat vrouwen die na de 5 jaar anti-hormonale therapie, zwanger worden, even veel overlevingskansen hebben als vrouwen die niet zwanger worden. Ze vertelde er nog meer over, haar verhalen stemden mij positief over een eventuele zwangerschap. Nou goed, ik vind het lastig om haar woorden te herhalen en deze informatie is natuurlijk van juni 2011, maar ik denk echt dat jullie er veel aan zouden hebben om hierover met haar een gesprek te hebben. Zij weet hier heel veel van en ik denk echt dat dit jullie zal helpen in jullie keuze.

Veel succes,
Loes

Gesloten

Terug naar “Maart 2014”