slecht slapen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

jopie765

slecht slapen

Bericht door jopie765 » ma 27 jan 2014, 17:18

Sinds mijn laatste chemobehandeling in maart 2013 slaap ik slecht; elke avond ga ik tussen 21.30 en 22.30 naar bed. Ik val als een blok in slaap om na een half tot een uur klaarwakker te worden. Na een tijdje val ik dan weer in slaap en wordt dan om een uur of 4 weer wakker en kan dan haast niet meer in slaap komen. Tegen dat de wekker gaat om half 7 val ik nog een poosje in slaap. Ik kan niet zeggen dat ik lig te piekeren ofzo. Heeft iemand tips???

Dees
Beheerder

Re: slecht slapen

Bericht door Dees » di 28 jan 2014, 15:17

Hoi Jopie765,
Ik herken de slaapproblemen. Ik wijt het zelf aan het feit dat ik geen eierstokken meer heb. Heb jij nog medicatie?

Zonder eierstokken slaap ik NOOIT meer zoals voorheen. Daar baal ik van, maar dit is wat het is en beter wordt het niet. Acceptatie is het toverwoord.

Ik heb op allerlei manieren mijn leven aangepast om de kans te vergroten dat ik goed slaap.

Mijn ervaring is dat slapen héél belangrijk is. Hoe slechter ik slaap, hoe meer hartkloppingen ik krijg waardoor ik nog slechter slaap. Ik slaap nooit gewoon goed. Ik probeer meestal zonder medicijnen te slapen, maar als ik aanvoel dat ik opgefokt ben, me druk maak, als ik naar een feestje ben geweest oid, dan neem ik wel iets. Ik mag 2 a 3 keer per week een slaappil van mijn huisarts. Ik neem dan lormetazepam. Daarmee slaap ik in elk geval 2 a 3 keer per week beter. Ik gebruik ook wel eens mediwiet opgelost in melk. Ik slik ook wel eens melatonine 5mg (op doktersrecept). Ik gebruik ook wel eens Nervensaft van apotheek Adler. Daar zit doxylamine in en daar slaap ik ook goed op. Ik heb onlangs van een vriendin een doosje pillen doxylamine gekregen, Unisom uit Amerika. Daar zit 25 mg doxylamine in en daar neem ik een halve van. Dat is in Spanje ook te koop en ook in Frankrijk (waar het Donormyl heet en in de vrije verkoop verkrijgbaar is, ongeveer 2,50 voor 10 tabletten van 15 mg)

Ik heb andere dekbedden gekocht. Ik heb een soort luchtige ondermat gekocht. Ik heb de Chillow gebruikt. Ik heb ook sjaaltjes geprobeerd met een soort korrels die vocht vasthouden. Waaiers. Ventilatortjes. Waterspuitflesjes. Uiteindelijk hielp het allemaal niet echt.

Ik heb een electrisch warmtekussen (want ik kan het na de opvliegers ook zoooo koud krijgen dat ik niet meer slaap). Ik gebruik dat electrisch warmtekussen elke dag, ook in de zomer. Daarmee krijg ik het lekker warm en dan val ik beter in slaap (of slaap gemakkelijker opnieuw in). Ik ga nergens logeren zonder.

Ik verdraag heel slecht allerlei prikkels in de avond (licht, geluid, maar ook gewoon normaal sociaal contact).

Ik ga nooit naar een hotel zonder van te voren te bellen over de kwaliteit van de bedden etc.

Mijn man slaapt regelmatig in de logeerkamer. Anders slaap ik met oordopjes (met de afspraak dat mijn man enigszins waakzaam blijft als onze dochter 's nachts roept).

Alles bij elkaar slaap ik nu zo dat ik overdag goed te pruimen ben. Dat is al heel wat.

Slaapproblemen kunnen ook een teken zijn van een soort 'post-traumatische stress-stoornis'. Op dit site van de Amerikaanse borstkankerorganisatie worden slaapproblemen genoemd als één van de kenmerken. Ik weet niet of je goed engels leest maar hier lees je er meer over.

Hier vind je tips tegen slecht slapen.

P.s. Als engels lastig voor je is, laat het me weten, dan vertaal ik stukken ervan.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Januari 2014”