Huiduitslag als bijwerking anastrozol??

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Marjo

Huiduitslag als bijwerking anastrozol??

Bericht door Marjo » zo 26 jan 2014, 18:47

Ik slik nu twee jaar Anastrozol (Tamoxifen enkele maanden gebruikt en daarmee gestopt vanwege bijwerkingen). Sinds ongeveer zes weken heb ik huiduitslag. Vooral in mijn hals, rondom mond, ogen en oren. Enkele weken voordat dit begon was ik begonnen met een ander merk van dit medicijn. Ik dacht dat het daardoor kwam. Mijn huisarts adviseerde om het oude merk weer te gaan gebruiken en dat deed ik. Omdat het niet over ging wilde ik stoppen met de anastrozol, om te kijken of de huiduitslag dan over gaat. In overleg met de oncoloog ben ik nu bijna twee weken gestopt.
De jeuk is wel wat minder, maar de uitslag niet.

Volgende week zal de oncoloog mij weer bellen en als de uitslag dan niet weg is, gaat hij denk ik zeggen dat het dus niet door de anastrozol komt en "mijn gevoel" zegt dat het daar wel mee te maken heeft. Maar ja...ik ben geen arts.

Mijn vragen:
Hoe lang moet ik het de tijd geven (stoppen met de anastrozol) om er wat zinnigste over te kunnen zeggen?
Is er alternatief voor het medicijn Anastrozol?
Hoe lang kun je "veilig" stoppen met Anastrozol?

Ik ben benieuwd naar jullie reactie en alvast bedankt daarvoor.

Groetjes,
Marjo

Dees
Beheerder

Re: Huiduitslag als bijwerking anastrozol??

Bericht door Dees » zo 26 jan 2014, 20:55

Hoi Marjo,
Van hormoontherapie word je huid veel dunner. Misschien is dit een reactie daarop. Het is lastig om er iets van te zeggen. Het kan vanalles zijn, een soort eczeem maar ook een schimmelinfectie. Ik heb er nog niet eerder van gehoord vanwege de hormoontherapie.

Je vraag hoe lang je 'veilig' kunt stoppen met anastrozol is niet te beantwoorden. Het is preventieve therapie. De meeste vrouwen slikken het voor niks, maar je weet nooit of je bij die vrouwen hoort of bij die vrouwen die hun leven danken aan de hormoontherapie.

Er zijn nog twee andere aromataseremmers: exemestaan en letrozole. Die werken min of meer hetzelfde, maar er kunnen wel verschillen zijn in bijwerkingen. Een ander alternatief is tamoxifen, maar dat had je al geprobeerd....

Wat een gedoe he.....

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marjo

Bericht door Marjo » ma 27 jan 2014, 13:10

Dank je wel Dees voor je reactie. Huiduitslag stond wel in de bijsluiter van de anastrozol. Daarom ging ik er van uit dat het daardoor komt. Zeker weet ik dat niet, temeer omdat het nu, na twee weken zonder anastrozol nog niet echt veel minder wordt. Afwachten dus maar.

Iets in jouw reactie roept wel weer andere vragen op. Je zegt dat veel vrouwen voor niets hormoon tabletten slikken.
Ik ging er van uit dat als de tumor hormoongevoelig was (en dat was bij mij) de hormoontherapie juist de belangrijkste preventie is. Zo is het mij tenminste wel uitgelegd.
Nu ga ik sowieso twijfelen over die tabletten. Daar kun jij ook geen antwoord op geven denk ik. Maar misschien kun je iets meer vertellen over die uitspraak van je....wat is het verhaal achter die uitspraak?

Groetjes
Marjo

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 27 jan 2014, 14:57

Hoi Marjo,
Wat ik bedoel is, het gaat om preventieve therapie. Bij de meeste vrouwen is dat niet nodig omdat ze ook zonder hormoontherapie geen uitzaaiingen krijgen. Een klein aantal vrouwen krijgt, ondanks de hormoontherapie, toch uitzaaiingen. De hormoontherapie betekent echter voor een klein deel van de vrouwen het verschil tussen wel of niet borstkanker overleven. Het rottige is, je weet niet in welke groep je zit.

Hier wordt dat uitgelegd met Adjuvant Online, het programma dat artsen wereldwijd gebruiken om de prognose te bepalen en in welk opzicht die verbetert door hormoontherapie of chemotherapie.

Stoppen of doorgaan is dus een onmogelijk dilemma. Over dat duivelse dilemma, doorgaan met hormoontherapie of toch stoppen, heb ik deze blog geschreven.

Stoppen met hormoontherapie is altijd een optie. Ik denk altijd:

Stap 1: Kijken of je met een andere vorm van hormoontherapie minder bijwerkingen hebt (maar dat heb je al geprobeerd, dus dat valt af)
Stap 2: Kijken of er iets te doen is aan de bijwerkingen
Stap 3: Je kunt altijd een test doen en een maand stoppen. Knap je op, dan weet je dat de bijwerkingen van de hormoontherapie komen. Knap je niet op, dan ligt het ergens anders aan en kun je net zo goed doorgaan met de hormoontherapie.
Stap 4: Afweging maken of het verminderde risico dóór de hormoontherapie de nadelen van al die bijwerkingen waard zijn. Helaas kan niemand je daarin een advies geven. Niemand kan in de toekomst kijken en niemand weet wat je moet doen.

- Als de kanker terugkomt, ondanks de hormoontherapie, baal je omdat je het dan voor niks geslikt hebt
- Als de kanker terugkomt, als je gestopt bent met hormoontherapie, baal je omdat je je afvraagt of het anders was gegaan als je doorgegaan was
- Als de kanker niet terugkomt terwijl je hormoontherapie slikt, vraag je je af of je al die jaren voor niks de bijwerkingen hebt gehad

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marjo

Bericht door Marjo » ma 27 jan 2014, 17:59

Dank je wel weer Dees voor je snelle reactie. En ja.....het blijft en keuze uit onzekerheden. En misschien was ik wel op zoek naar een "zekerheid". Zoals jij in je blog schrijft, ik zou willen horen dat ik veilig kan stoppen met de hormoon therapie. Maar dat kan dus niemand zeggen.

En dus.....ik wacht nu nog maar even af of de huiduitslag minder wordt nu ik tijdelijk gestopt ben met de pillen. En daarna....ja, dan zal ik moeten kiezen (niet kiezen is ook een keuze).

Jij in elk geval bedankt voor al je informatie.

Groetjes
Marjo

Gesloten

Terug naar “Januari 2014”