seroomvocht

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Gast

seroomvocht

Bericht door Gast » zo 26 jan 2014, 18:10

Op 13 januari heb ik een dubbele borstablatie gehad. De operatie verliep goed, maar ik moest een extra dag blijven ivm de drain, want het had nogal gebloed.De rechterkant deed me erg zeer na de ooeratie. Veel erger dan de linkerkant. Nadat ik weer thuiskwam zat er ook meer vocht in. Afgelopen donderdag was de controleafspraak. Bij de mamacare hebben ze uit beide kanten 300cc wond acht uitgehaald. Eerst moest ik liggen, want ze probeerden het vocht van links naar rechts door de borstholte te stuwen. Dat lukte niet en de linkerkant hebben ze zittend gedaan. Er bleek rechts, toen ik ging zitten, nog best behoorlijk vocht in te zitten. Er zat dus eigenlijk Meer in dan de 300cc. Nu is het zondag en rechts zit er alweer hetzelfde in als donderdag. De verpleegster zei echter dat ik pas weer mocht punctueren als het minimaal evenveel was. Ik heb wel erg last van die druk, maar durf er nu niet weer meteen heen twee bellen. Voor mijn idee zit ik nu tegen de 450 cc. Maar ze had het over infectiegevaar, daarom mag het niet te vaak. Het is pas drie dagen geleden. Wanneer mag je zoiets weer laten doen?

Sijtje

Re: seroomvocht

Bericht door Sijtje » zo 26 jan 2014, 18:57

Deze vraag kwam van mij, Sijtje. Het inloggen ging mis. Mijn vraag is dus eigenlijk hoeveel tijd ertussen moet zitten voor je het weer mag laten weghalen. Mijn arm doet nl zeer en mijn vingers voelen koud. Alsof er iets af knijpt.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 26 jan 2014, 20:53

Hoi Sijtje, ik vraag het voor je na. Ik weet dat seroomvocht vanzelf over gaat, maar dat kan best een tijd duren. Je lichaam gaat het vanzelf oplossen. Misschien helpt het om iets straks aan te trekken en tegendruk te geven. Je kunt je arm en je vingers gewoon bewegen. Misschien helpt dat tegen de pijn en de kou....

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Claudia

Bericht door Claudia » zo 26 jan 2014, 21:23

Hoi Sijtje,

Ik heb erg goede ervaringen met medical taping bij een lymfe oedeemtherapeute. Bij mij is éénmalig 950 cc! seroomvocht weggehaald, maar daarna kon de therapeute het onder controle houden met massages en taping.

Hartelijke groet, Claudia

Team

Bericht door Team » ma 27 jan 2014, 14:53

Via mail van een mammachirurg:
Seroom geeft een erg vervelend gevoel en kan lang aanblijven met name als ook de lymfeklieren zijn verwijderd. Uiteindelijk gaat het wel bijna altijd over.
Balans vinden tussen niet te vaak prikken ivm infectiegevaar/ instand houden van seroom en lichamelijke klachten van het seroom.

Sijtje

Bericht door Sijtje » ma 27 jan 2014, 16:19

Claudia schreef:Hoi Sijtje,

Ik heb erg goede ervaringen met medical taping bij een lymfe oedeemtherapeute. Bij mij is éénmalig 950 cc! seroomvocht weggehaald, maar daarna kon de therapeute het onder controle houden met massages en taping.

Hartelijke groet, Claudia
Ja, Claudia, ik had de discussie van vorig jaar gevonden. Volgens mij stelde jij toen een soortgelijke vraag. Bedankt daarvoor, want daarom ben ik nu op dit forum!
Ik heb inderdaad van de Mamacare een mooie bh gekregen met haakjes voor. Die is strak, maar juist omdat mijn linkerkant veel minder vocht bevat en redelijk plat is al, doet de bh zo zeer aan de rechterkant. Het geeft een soort van stuwend, drukkend gevoel. Maar ik zal hem weer omdoen, want misschien helpt dat zoals ik in bovenstaande berichten lees. Bedankt daarvoor! Ik heb nog geen telefonisch bericht gehad van de fysio (oedeem). Het ziekenhuis zou dat regelen en ik zou gebeld worden, maar ik weet niet precies door welke therapeut. Ik wacht het nog even af.

Sijtje

Bericht door Sijtje » ma 27 jan 2014, 16:21

Team schreef:Via mail van een mammachirurg:
Seroom geeft een erg vervelend gevoel en kan lang aanblijven met name als ook de lymfeklieren zijn verwijderd. Uiteindelijk gaat het wel bijna altijd over.
Balans vinden tussen niet te vaak prikken ivm infectiegevaar/ instand houden van seroom en lichamelijke klachten van het seroom.
Mijn lymfeklieren zijn niet verwijderd. Dus ik hoop dat het vocht dan zijn weg zal vinden in de loop der weken/maanden. Dank je wel voor je bericht! Fijn dat ik mijn vragen hier kan stellen.

Sijtje.

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » ma 27 jan 2014, 19:31

Hallo Sijtje,

Ik zie je twee dingen beschrijven:
1. Het volume van het vocht in je borst
2. pijnklachten van je arm en tintelingen in je hand.

Het éne hoeft niet persé met het andere samen te hangen. Kan wel maar hoeft niet.
Ook als je "alleen maar" en schilwachtklierprocedure hebt gehad (én dus je amputaties) dan is er wel sprake van een verstoord evenwicht.
Je lijf moet weer herstellen en heeft daar tijd voor nodig.
Ook de rol van de schildwachtklier, die de belangrijkste rol vervult in het afvoeren van lymfevocht, moet worden overgenomen door andere klieren en dat kost tijd.
Het kan dus best zo zijn dat het afvoeren van vocht uit je arm nu ook even moeilijk is, zonder dat er sprake hoeft te zijn van (blijvend) lymfeoedeem.
Je lijf heeft het nu druk met al dat seroom en ook dat kost veel energie.

Het is denk ik raadzaam om er toch een ervaren lymfetherapeut naar te laten kijken.
Lymfeoedeem is meestal een probleem dat later ontstaat, dus ziekenhuisfysiotherapeuten hebben hierin niet altijd de meeste ervaring.
Als je aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie, kun je ook een afspraak maken met een fysiotherapeut bij jou in de buurt, die lymfedrainage aanbiedt.
Daarvoor kun je terecht op de site van je zorgverzekeraar of van de vereniging voor fysiotherapeuten / oedeemtherapeuten: de Fysiotherapeut.nl
Deze kan dan via lichamelijk onderzoek beoordelen of je klachten komen van oedeem of samenhangen met het seroom en hiervoor eventueel lymfetaping toepassen.

Daarnaast is je vraag hoeveel tijd er tussen twee puncties moet/mag zitten; antwoord is het liefst zo lang mogelijk.
Maar als de boel op springen staat of veel last geeft, dan ben jij de uitzondering op de regel, waarvoor de punctie sneller volgt.
Je lijf heeft de tijd nodig om het zelf te gaan doen, maar als dat minder "haast" heeft dan jij en het nog even te zwaar heeft om het alleen te doen, dan moet het misschien toch een handje worden geholpen.

Succes!
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Sijtje

Bericht door Sijtje » di 28 jan 2014, 20:31

Iedereen heel hartelijk dank voor de reacties. Ik heb heel veel aan jullie antwoorden. Sanne, ik heb gebeld met de mamacare en kan morgen vroeg om kwart voor negen langskomen. Er is ook een afspraak bij de oedeemtherapeut om tien uur!

Sijtje

Bericht door Sijtje » wo 29 jan 2014, 18:28

Inderdaad zat er rechts weer behoorlijk veel wondvocht. Maar bij de fysiotherapeut begreep ik pas echt waarom ik rechts zoveel druk en pijn voel, want ze zei dat ' het verkleefd was'. Ik hoop dat zoiets te verhelpen is.

Gesloten

Terug naar “Januari 2014”