geen medewerking werkgever

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

hulse189

geen medewerking werkgever

Bericht door hulse189 » za 25 jan 2014, 02:07

in febr 2013 kreeg ik diagnose borstanker met uitzaaiingen in lymfe. 12 febr. operatie en okseltoilet, begin april 6 x chemo en va aug. 28 x bestraling en eind september was ik klaar. Na mijn operatie wilde ik werken maar va dag 1 werd ik tegen gewerkt. ik hoorde bijv. al in maart snap niet dat jij kom werken tijdens je ziekte, je komt alleen maar werken om je contract veilig te stellen ( had voor 2 x een jaar contract tot jan 2014). Manager heeft later excuus aangeboden hij had t niet zo bedoelt. Maar de drempel was al gelegd.

Met rayonmanager mijn taken voor tijdens de chemo periode besproken kon wat thuis doen. 3 april begonnen met chemo.
Na 1e chemo kreeg ik de toezegde klus niet van weer diezelfde manager - zou in 1 x spoed zijn. toen ik navraag deed was dat dus zijn antwoord en toen ik vroeg wat mag ik nu dan thuis doen?
Ja, ik heb nu niks en eh hoe zie jij dat straks voor je om met een pruik op naar klanten te gaan? Ik was geschokt..... was boos, verdrietig en zwaar teleurgesteld. Ik wil gewoon lekker bezig zijn en heb aangegeven jij hebt als manager/werkgever een inspanningsverplichting ik wil werken. maar ook in boosheid , ik hoop dat jij of je partner nooit zo met kanker te maken krijgt en dat je dan ook een manager hebt die dan zo reageert. Gesprek escaleerde en mijn manager werd zelfs boos, sorry hoor maar ik was zwaar geëmotioneerd.

va dat moment nog meer tegenwerking en werd bijna genegeerd. 2 maanden na begin kanker en geen bezoek of bloemetje meer.
Ik heb gewerkt , ging naar mijn klanten ( had daar grote opdracht gescoord en wilde de klant zijn belang dienen) t was zwaar vooral omdat mijn collega/manager me bijna negeerde.
in oktober net na mijn behandeling hoorde ik van directie mijn contract zou niet verlengt worden 9 jan want ik zou in 1 x niet meer in het team passen.
Bij arbo heb ik keer op keer aangegeven dat ik met niet welkom voelde op werk.
werkgever niets meegedaan en directie kende dat verhaal niet eens. Er is nooit gevraagd hoe gaat het en kunnenw e je begeleiden door bijv PZ. Met poortwachter is niets gedaan.

Ik had in 2012 alvorens ik ziek werd een klein conflict met een collega maar mijn contract is verlengt. Ben amper op het werk geweest ( wel bij klanten) en nu krijg ik dit terwijl ik er nooit op aangesproken ben.Viel me rauw op mijn dak.

de winst was 56% meer dankzij mijn inzet afgelopen jaar, dus men kon niet zeggen deed mijn werk niet goed. directie zei ook dat ik een van zijn beste verkopers was. Hij zei zelfs als ik niet was gaan werken was mijn contract mogelijk wel verlengt.
Hoe moet je dat zien?

heb bij college voor mensen rechten klacht neergelegd over geen discriminatie vrij werkomgeving ( zie uitlatingen manager) maar ook dat mijn contract mogelijk niet verlengt wordt ivm ziekte. ( ben toch een risico). werd zelfs va oktober vrijgesteld van werk. Maw mocht ook niet re-integreren.

nu hebben 2 collega's en mijn manager mij afgeschilderd als een collega waarmee in 2012 en ook tijdens mijn ziekte niet mee viel te werken. das toch vreemd als je wel een nw contract kreeg 3 weken alvorens je ziek werd en ik er tijdens mijn ziekt enooit op ben aangesproken. ( ik kreeg deze brieven in handen van college van mensen rechten en herken me hier absoluut niet in).

ik wil niet ook met modder gaan smijten naar mijn collega's tijdens de zitting.
wil nu aantonen hoe ik als kankerpatiënt gediscrimineerd ben, dat mijn ziekte hun blijkbaar heel goed uitkwam om me niet te begeleiden / te laten werken etc.
Maar zij blijven met meerdere tegen mij aangeven ik paste niet in het team terwijl ik er maar 10- 15 x op kantoor geweest ben.

Ik moest tijdens mijn werk wat ik echt deed voor de klanten keer op keer om info vragen en er staat ook zwart op wit dat ze er vaak geen zin in hadden de collega's en ook dat ze blij waren als ik niet op kantoor was. moest bijv ook direct in oktober mijn sleutel inleveren en ik voelde me een crimineel ipv kankerpatiënt.

Iemand ideeën of zelfde ervaring. werkgever zegt nu ik was een slechte egoïstische collega en alles ligt aan mij zelf dat ik niet welkom was. Ik snap er niets van. Wil bij college goed voor de dag komen en laten zien dat je mensen met kanker met respect moet behandelen. ja ik stop er energie in die ik hard nodig heb voor mijn herstel want dat zegt iedereen niet doen is zonde van je energie.

zien jullie t tegenwerken ook als discriminatie?

Dees
Beheerder

Re: geen medewerking werkgever

Bericht door Dees » za 25 jan 2014, 12:58

Hoi Hulse189, wat een verhaal en wat heb je veel gedoe gehad. Zo erg en zo jammer....

Je verhaal staat niet op zich. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor re-integratie na kanker en wat een werkgever kan doen, maar ik ken ontzettend veel verhalen van mensen die iets vergelijkbaars meegemaakt hebben als jij. Is het discriminatie? Als het enkel om de kanker is zeker wel. Toch zal je ex-werkgever draaien en het over je functioneren hebben. Die zal zijn uiterste best doen om uit te leggen dat het niks met discriminatie te maken heeft.

Op zich heb ik wel enig begrip voor werkgevers, die soms ontzettend gedupeerd zijn als ze een zieke werknemer hebben en jarenlang hun salaris moeten betalen. Ik ken werkgevers die failliet zijn gegaan omdat ze die lasten niet konden dragen. Of dat bij jouw werkgever speelt, kan ik natuurlijk niet beoordelen.

Je zou contact op kunnen nemen met Het Juridisch Steunpunt Chronisch zieken en gehandicapten.
Je zou ook contact op kunnen nemen met Weldergroep.
Ook Nederlandse Federatie voor Kankerpatiëntenorganisaties of een vakbond zouden je kunnen helpen.

Het rottige is dat, voor zover ik weet, een werkgever zonder opgaaf van reden mag besluiten om je contract niet te verlengen.

Wél is het zo dat als jij (deels) ziekgemeld bent en je contract loopt af, dat dan de reintegratie-inspanningen van je werkgever beoordeeld worden door het UWV en deze ook een sanctie kan krijgen.
Einde contract voor een zieke medewerker

Stel, u heeft met uw medewerker een contract voor bepaalde tijd afgesproken, en aan het einde van het contract is de medewerker ziek. Het contract voor bepaalde tijd van de medewerker loopt van rechtswege af. Op het moment dat de medewerker ziek uit dienst gaat, heeft u als werkgever een aantal verplichtingen. Onderstaand is puntsgewijs aangegeven wat voor acties u moet nemen.
- U meldt de medewerker precies op zijn laatste werkdag bij het UWV ziek. De medewerker krijgt dan een ziektewetuitkering van het UWV. Op het moment dat u vergeet de medewerker ziek te melden of de medewerker te laat ziek uit dienst meldt kan het zijn dat het UWV u een boete oplegt. Deze kan variëren van € 70 tot € 455.

- U kunt de medewerker ziek melden met het formulier “aanvragen ziektewet uitkering”

- U moet zorgen dat het re-integratie dossier van de medewerker op orde is en dat alle stappen die de Wet verbetering poortwachter voorschrijft, zijn uitgevoerd. Onderstaand een opsomming van gegevens die het UWV hiervoor nodig heeft.
0 Werknemer die nog korter dan 6 weken in dienst blijft na de eerste ziekmelding: U hoeft geen re-integratieverslag te maken. Wel is het belangrijk om te kijken hoe de medewerker weer zo snel mogelijk aan het werk zou kunnen.
0 Werknemer die nog tussen de 6 tot 10 weken in dienst blijft na zijn eerste ziektedag, of dat de Arbo -arts verwacht dat de medewerker binnen 3 maanden na uitdiensttreding weer volledig hersteld is: U dient dan te zorgen voor een verkort re-integratieverslag. Wel is het belangrijk dat u kijkt of er mogelijkheden zijn voor de medewerker om weer te re-integreren en welke hulpmiddelen de medewerker daarbij nodig heeft.
0 Werknemer waarbij het contract na 10 weken of langer eindigt: U moet een volledig re-integratieverslag maken. Kijk samen met de arbodienst hoe de medewerker het beste zou kunnen re-integreren.

Door de modernisering van de ziektewet betaalt u als oud-werkgever de lasten voor de oud-medewerkers met een tijdelijk of flexibel contract die ziek uit dienst zijn gegaan of binnen 4 weken na uitdiensttreding ziek zijn geworden. Lees hier meer over in het artikel modernisering ziektewet.
Bron: SCAB accountants

Ik wens je veel succes met de zitting. Ik hoop dat je je gelijk haalt.

Verder moet je toch ook heel goed voor jezelf zorgen. De boog lijkt nu echt ontzettend gespannen te zijn. Daar moet wel iets mee gebeuren, want hierna moet jij wel verder. Herken je hier misschien iets in? (En bij voorbaat sorry, als dat niet zo is, maar ik wilde het toch gezegd hebben)

Ben je op dit moment ziekgemeld? Stond je geregistreerd als ziekgemeld toen je uit dienst ging? Als dat niet zo is, dan had dat misschien wel moeten gebeuren. Zoals je hier boven ziet, had je werkgever dat dan moeten melden.

Als je nu eigenlijk niet in staat bent om te werken, moet je je ook ziekmelden bij het UWV. Je zult dan opgeroepen worden door de UWV-arts. Misschien kan hij nog iets voor je betekenen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

hulse189

Re: geen medewerking werkgever

Bericht door hulse189 » ma 27 jan 2014, 13:09

Hallo Dees,

bedankt voor je reactie.

Ja ik weet het komt vele voor en dat wil ik proberen te stoppen we hebben t al zwaar genoeg. Een werkgever hoort je een veilige plek te geven toch en zeker bij ziekte.

Ik heb mijn werkgever zeker gene geld gekost in mijn ziekte periode, ik heb net na mijn operatie als accountmanager nog een grote order binnengehaald. de omzet was in 2013 zelfs 56% hoger dan in 2012. 90% zeker door mijn inzet dus.....

Maar ik was mondig en voelde dat mijn baan weg glipte omdat ik niet welkom was. Ik koste mogelijk te veel tijd of de mensen om me heen waren egoïstisch en dachten om zich zelf.

Het is mis gegaan nadat ik mondig en verdrietig was nadat ik hoorde niet met ene klant op naar klanten te mogen. mijn manager zag dat niet zitten.

tja....

ik ga contact zoeken met de links die je deelde en ik laat hier van me horen

Gesloten

Terug naar “Januari 2014”