PA uitslag niet binnen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

marrie53

PA uitslag niet binnen

Bericht door marrie53 » vr 24 jan 2014, 17:11

Twee weken geleden heb ik een borstbesparende operatie gehad met SWK procedure (omdat er op een mammografie kalkspatjes te zien waren).
Heb een stereotactisch 6 biopten gehad waar uitkwam DCIS 3 ong 1,5- 2 cm( geen invasieve groei).
Preoperatief is er nog een MRI gemaakt om te kijken of ze niets over het hoofd hadden gezien.
Had 2 weken na de ok een controle afspraak deze werd afgebeld omdat de PA uitslag niet binnen was. Degene die belde had het over kleuringen waar ze nog mee bezig waren.
Ik loop me nu gelijk druk te maken en van alles in mijn hoofd te halen.
Testen ze bij DCIS standaard ook de hormoon receptoren en HER2 ?

Dees
Beheerder

Re: PA uitslag niet binnen

Bericht door Dees » za 25 jan 2014, 12:36

Hoi Marrie, jeetje, wat zit er veel tijd tussen. Binnen twee weken hoort het PA verslag allang klaar te zijn. DCIS is géén borstkanker. Het wordt voorstadium genoemd, terwijl er alleen schattingen zijn welk percentage ook echt borstkanker zou worden. Ik weet niet of je goed engels leest, maar deze factsheet is de moeite van het lezen waard. Dat is al helemaal de moeite waard als ze je nu gaan voorstellen om je te bestralen. Vragen die je dan kunt stellen zijn:
Vragen die je zou kunnen stellen:
- Vergroot het bestralen mijn overlevingskansen? (voor zover ik weet is dat namelijk niet zo)
- Verkleint het bestralen de kans dat de kanker lokaal terug komt (dat is ongetwijfeld zo). Hoeveel patiënten moeten er dan behandeld worden om bij één iemand te voorkomen dat de kanker terugkomt? (50% vermindering zegt niet zoveel. Als je een miljoen mensen moet bestralen zodat niet 2 maar 1 iemand een lokaal recidief krijgt, dan is dat ook een vermindering van 50%, maar.... daarvoor moeten dan wel een miljoen mensen bestraald worden en lopen een miljoen mensen het risico op schade)
- Stel, we doen dat bestralen niet en de kanker komt lokaal terug, wat dan? Kan ik dan toch nog gewoon behandeld worden met de kans te genezen?
- Hoe groot is de kans dat ik lymfoedeem ontwikkel of andere restschade ten gevolge van de bestraling?
Bij DCIS worden Her2Neu-status en hormoonreceptoren niet standaard bepaald. In de Richtlijn Mammacarcinoom staat het volgende. Dat gaat over de beschrijving van de cellen. Eerlijk gezegd kan ik daar geen chocola van maken.
Minimale criteria voor de diagnose DCIS - dd. invasief carcinoom downloaden richtlijn voor zakcomputer opslaan richtlijn Printen richtlijn

Er bestaan vele classificaties voor DCIS. Aangeraden wordt de classificatie te gebruiken die aansluit op die voor invasieve carcinomen. Daarbij worden lobulair carcinoom in situ (LCIS) en ductaal carcinoom in situ (DCIS) onderscheiden. DCIS wordt op basis van cytonucleaire en architecturale kenmerken onderverdeeld in goed, matig en slecht gedifferentieerde typen, die de voorlopers vormen van invasieve carcinomen met graad I, II, en III. Goed gedifferentieerd DCIS wordt herkend aan de micropapillaire of cribriforme architectuur met cellen met een vrij duidelijk kubisch of cilindrisch cytoplasma waardoor de kleine regelmatige ronde kernen elkaar niet overlappen. Er is weinig tot geen delingsactiviteit en apoptose, en er is hooguit minimale necrose. Slecht gedifferentieerd DCIS kenmerkt zich door vergrote, polymorfe kernen, evident aanwezige delingsactiviteit, apoptose, en vaak centrale necrose in overigens veelal solide epitheel [Holland, 1994]. Matig gedifferentieerd DCIS zit hier tussenin.
Het is niet altijd gemakkelijk om hyperplastische cilindercellaesies van goed gedifferentieerd DCIS te onderscheiden [van de Vijver, 2003]. Vooral cilindercellaesies met atypie in een naaldbiopt lijken geassocieerd te zijn met DCIS in een navolgende resectie of in de follow-up [Verschuur-Maes AH, 2011]. De WHO gebruikt voor deze laesies de term flat epithelial atypia.

Over de minimale grootte van de laesie om van goed gedifferentieerd DCIS te spreken bestaat geen consensus. Uit praktische overwegingen kan voor volledig geëxcideerd goed gedifferentieerde DCIS met een geringe afmeting de term atypische ductale hyperplasie (ADH) gebruikt worden; arbitrair kan als maximale omvang 3 mm gekozen worden. Op basis van histogenetische gronden is er geen onderscheid te maken tussen goed gedifferentieerd DCIS en ADH. Bovendien is er grote interobservervariatie beschreven of een bepaalde laesie wel of niet geclassificeerd kan worden als ADH. Zie ook Beleid bij vrouwen met een niet eenduidig benigne laesie.

In geval van DCIS is het niet mogelijk invasie met zekerheid uit te sluiten; DCIS zonder invasie is een diagnose per exclusionem. Voor de behandeling is het onderscheid puur DCIS en DCIS met invasief carcinoom van groot belang, vooral wat betreft de noodzaak tot okselstadiëring/behandeling. Uit een meta-analyse is gebleken dat DCIS patiënten met een positieve SWK nooit metastasen in andere okselklieren hebben. De WHO en TNM classificaties gebruiken een grens van 0,1 cm om micro-invasief carcinoom van macro-invasief te onderscheiden (pT1mic). Wat betreft de prognose en therapeutische consequenties (kans op okselkliermetastasen) is deze grens minder kritisch, en morfologisch niet goed toepasbaar; in veel gevallen van DCIS zijn de begrenzingen van ducten onscherp door reactieve fibrose en lymfocytaire infiltraten. Daarom wordt aangeraden invasie uitsluitend te diagnosticeren indien aan de volgende criteria worden voldaan:
•een haard met de gebruikelijke morfologie van invasief carcinoom
•de haard ligt buiten de losmazige periductale/lobulaire stromamanchet

Uitsluiten van invasie vereist adequate sampling; laesies kleiner dan 4 cm dienen geheel te worden ingesloten en van uitgebreidere ten minste 10 blokken met de laesie, bij voorkeur op geleide van een specimen lamellogram. Soms wordt geen invasieve carcinoomhaard gevonden, terwijl er evidente tumorembolieën in vaten zijn (vooral bij invasief micropapillaire carcinomen). In die gevallen dient behandeling als bij invasief carcinoom te volgen.
Ik snap dat je er de zenuwen van krijgt. Maandag bellen en zorgen dat ze haast maken?

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

marrie53

Bericht door marrie53 » ma 27 jan 2014, 16:30

Bedankt voor je reactie!
Ben vanmorgen voor controle geweest, ze waren nog bezig met de uitslagen maar ben inmiddels wel wat wijzer geworden.
Poortwachter was schoon en het weefsel wat ze weggehaald hebben was nog steeds DCIS ( een plekje van < 1mm wordt nog onderzocht op invasieve groei),de snijranden zijn op 2 plaatsen tot 1 mm schoon vandaar dat het allemaal wat langer duurde.
Waarschijnlijk een re operatie omdat hun marge min. 2 mm moet zijn.
En dat ik bestraald moet worden is zeker. Heb er zelf ook wel over nagedacht maar ze hebben het weefsel al ruimer weggesneden en vooraf een MRI gemaakt
om te voorkomen dat ze iets over het hoofd zien en als dan toch blijkt dat ze bij PA onderzoek misschien meer zien vind ik het toch voor mezelf wel een veilig idee.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 27 jan 2014, 18:25

Hoi Marrie, je schrijft, dat ik bestraald moet worden, is zeker. Ik snap dat ze dat zo gezegd hebben, want zo staat het in de richtlijn. Toch heb je als patiënt recht op informatie waarmee je je eigen keuze kunt maken. Er is een mogelijk voordeel maar er zijn ook mogelijke nadelen.

Antwoorden op deze vragen zouden kunnen helpen:
Vragen die je zou kunnen stellen:
- Vergroot het bestralen mijn overlevingskansen? (voor zover ik weet is dat namelijk niet zo)
- Verkleint het bestralen de kans dat de kanker lokaal terug komt (dat is ongetwijfeld zo). Hoeveel patiënten moeten er dan behandeld worden om bij één iemand te voorkomen dat de kanker terugkomt? (50% vermindering zegt niet zoveel. Als je een miljoen mensen moet bestralen zodat niet 2 maar 1 iemand een lokaal recidief krijgt, dan is dat ook een vermindering van 50%, maar.... daarvoor moeten dan wel een miljoen mensen bestraald worden en lopen een miljoen mensen het risico op schade)
- Stel, we doen dat bestralen niet en de kanker komt lokaal terug, wat dan? Kan ik dan toch nog gewoon behandeld worden met de kans te genezen?
- Hoe groot is de kans dat ik lymfoedeem ontwikkel of andere restschade ten gevolge van de bestraling?
Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Januari 2014”