terugkerende ontsteking en binnenkort reconstructie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Jeanette

terugkerende ontsteking en binnenkort reconstructie

Bericht door Jeanette » do 23 jan 2014, 16:28

Tijdens de jaarlijkse apk is er bij een bobbel ontdekt in oksel. Ik heb hiervoor een echo gehad. Hieruit bleek dat het weer om een ontsteking ging. Op dezelfde plek is vorig jaar ook al een ontsteking weggesneden door de chirurg. Ook tijdens de jaarlijkse controle. :roll: Mijn chirurg wil nu even wachten met ingrijpen omdat hij denkt dat het lichaam het zelf wel gaat oplossen.

Ik moet 3 maart terug voor een echo. Maar ik sta gepland voor een borstreconstructie op 7 april.

Een lotgenootje van mij is door een stafylokok vreselijk in de problemen gekomen na een reconstructie. Ik heb hier foto's van gezien en zit hier absoluut niet op te wachten. :mrgreen:

Kan ik "veilig" het advies van mijn chirurg opvolgen en wachten of het lichaam dit zelf oplost? Ik heb er overigens amper pijn aan. Het is ietsie gevoelig.

Michiel

Re: terugkerende ontsteking en binnenkort reconstructie

Bericht door Michiel » vr 24 jan 2014, 12:19

Hallo Jeanette,

Een stafylokok komt van buiten, dat zit op je huid en niet van binnen.
Iedereen heeft die bij zich en is dus "drager".
Door goed te desinfecteren bij de operatie wordt de huid ontdaan van die bacteriën.
In hele zeldzame gevallen ontstaat er toch een infectie, door bijvoorbeeld een lage weerstand/slechte conditie, roken, of een ziekenhuisbacterie (MRSA).
Je lotgenote heeft ontzettende pech gehad.

Je beschrijft van jezelf een gesloten huid met een verdikking daaronder.
Dat kan ook seroom (vocht) zijn en geen ontsteking.
Een ontsteking heeft roodheid, pus en dus bacteriën: een abces.
Dat zoekt zich meestal een weg naar buiten; de weg van de minste weerstand en dan ontstaat er een opening; een wond of fistel.
Dat beschrijf je niet, dus ik verwacht dat het een "steriele ontsteking" is; vocht. Daar zitten geen bacteriën in!
(een steriele ontsteking is een situatie die eigenlijk niet bestaat, maar wordt vaak zo uitgelegd)
Ik verwacht dat er geen reden is om je zorgen te maken.

Bespreek je zorg met je chirurg zodat hij kan beoordelen of je zorg terecht is of je goed kan uitleggen waarom je niet bezorgd hoeft te zijn.
Ik moet het doen met je beschrijving, maar het is beter dat jouw situatie door een arts wordt bekeken en beoordeeld.
Succes.

Jeanette

Re: terugkerende ontsteking en binnenkort reconstructie

Bericht door Jeanette » vr 24 jan 2014, 13:47

Hartstikke bedankt voor je antwoordt.

Mijn chirurg vertelde mij dat hij op de echo een ontsteking had gezien. Vandaar mijn bezorgdheid.

Ik krijg binnenkort weer een echo om die "ontsteking" te monitoren dan zal ik mijn bezorgdheid zeker uiten. Ben benieuwd of hij met net zo'n duidelijke uitleg komt als jij. Ik durf het nu met een gerust(er) hart op zijn natuurlijke beloop te laten.

Wat ben ik blij met dit forum!

Afbeelding

Gesloten

Terug naar “Januari 2014”