fascia of bindweefseltherapie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

anna47

fascia of bindweefseltherapie

Bericht door anna47 » do 23 jan 2014, 15:26

Vorig jaar heb ik een borstamputatie ondergaan, voorafgegaan door 6 chemo's en na de operatie nog 25 bestralingen. Nu krijg ik nog hormoontherapie. De afgelopen maanden heb ik last gekregen van een verstijving in de linkerflank ondanks mijn dagelijkse oefeningen van rekken en strekken. Krijg in maart therapie ( fasia) hiervoor, wat kan ik daarvan verwachten en waar moet ik op letten? Alvast hart. dank voor reacties', anna l. :roll:

Dees
Beheerder

Re: fascia of bindweefseltherapie

Bericht door Dees » do 23 jan 2014, 22:13

Hoi Anna47,
Goed dat je fysio met fascietechiek krijgt. Ik ben benieuwd of dat 'volgens Willie Fourie' is.

Willie Fourie, een Zuidafrikaanse fysiotherapeut, heeft deze techniek ontwikkeld en is al jaren bezig met klachten verhelpen na borstkanker. Je zou dit interview met hem eens moeten bekijken. Ik hoop dat je engels goed genoeg is. Je kunt ook googlen op Willie Fourie en Breast cancer. Hij is er al jaren mee bezig.

Ik heb begrepen dat het alsvolgt zit: Door bestraling en ook door operatie gaan lagen bindweefsel aan elkaar plakken en dat veroorzaakt pijn, ook tussen de ribben. Dit is misschien een beetje een ranzig filmpje (omdat het gedemonstreerd wordt op het lichaam van een overledene), maar het is wel interessant. Een arts legt uit hoe dat ragfijn bindweefsel, hij noemt het Fuzz, zich vormt in je lichaam. Elke nacht als je slaapt, plakken lagen bindweefsel aan elkaar. Als je 's morgens opstaat en je rekt je uit, dan knappen al die verbindinkjes die ontstaan zijn. Als je een deel van je lichaam langere tijd niet gebruikt, bijvoorbeeld omdat je een blessure hebt, ontstaat er stevigere bindweefsel. Dit bemoeilijkt het bewegen. Om die lagen weer los te krijgen van elkaar, moet je veel bewegen, rekken en strekken.

Een therapeut die bekend is met de Willie Fourie Fascie-techniek kan deze lagen losmaken. Ik heb zelf echt beduidend minder klachten en ken verschillende mensen die echt aanzienlijk minder pijn hadden nav deze behandeling.

Afgelopen zomer heeft Willie Fourie cursussen gegeven in Nederland en gaat ook in het najaar en begin 2014 weer cursussen geven. Deze werden o.a. georganiseerd door De Berekuyl, zie hier.

Wat mijn therapeute doet, is het oprekken van het weefsel door het onder spanning te zetten. Gelukkig hoef ik zelf dan niks te doen.

Is dit een antwoord op je vraag?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Januari 2014”