Scleroseren

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Car

Scleroseren

Bericht door Car » za 18 jan 2014, 01:25

Mij is verteld dat mijn botuitzaaiingen aan het scleroseren zijn. Dit is te zien op een ct scan. Ik gebruik naast letrolzol en zoladex de botversterker x-geva. De oncoloog bracht het als een zeer positief proces na vier maanden medicijn gebruik.
Zelf had ik begrepen dat dit oiv de x geva gebeurd maar de oncoloog vertelde me dat alle medicijnen dit veroorzaken.
Is er meer info over Scleroseren bekend ? Wat gebeurd er dan precies ? Ik kan er weinig over vinden. Kan ik er van uitgaan dat mijn botten harder worden en eventuele gaten worden opgevuld ? En pijn als dit doorzet zal verminderen ?
Een lotgenoot vertelde me ook dat de uitzaaingen nu als het ware worden ingekapseld. Klopt dit ?

Team

Re: Scleroseren

Bericht door Team » za 18 jan 2014, 14:53

Via Twitter, antwoord van een orthopeed:
Sclerose betekent is zijn algemeenheid dat de botdichtheid toeneemt. Uitzaaingen bij mammaca zijn vaak combinatie van osteolytisch (= 'eten' bot op) en osteoblastisch. Osteolytische meta's hebben een hoger risico op pathologische fracturen. Dus het feit dat de botdichtheid toeneemt betekent m.i. dat het fractuur risico afneemt en de metastasen metabool minder actief zijn (= gunstig). Hopelijk kun je hier iets mee!

Team

Re: Scleroseren

Bericht door Team » za 18 jan 2014, 14:57

Hoi Car, het klinkt als goed nieuws dat de botten harder worden.

Ik vond nog deze presentatie over botmetastasen.

Take care !

Gesloten

Terug naar “Januari 2014”