Neuropathie bij TAC => minder taxotere vragen?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Jeka

Re: Neuropathie bij TAC => minder taxotere vragen?

Bericht door Jeka » vr 31 jan 2014, 11:55

Hi Dees, dank voor je uitwerking! Vergeleken met de cijfers die ik eerder had gekregen (voor het optreden van recidiven binnen 10 jaar) vind ik de bijdrage van hormoontherapie nu wat tegenvallen: eerder was me verteld dat bij vrouwen in mijn situatie die hormoontherapie gebruikten maar liefst 30% minder terugkeer van de borstkanker optrad, en dat de internist verwachtte dat dat in mijn geval zelfs nog meer zou zijn omdat mijn tumor zo hormoongevoelig was. Vergeleken met die cijfers is 9.5% wat teleurstellend. Chemotherapie zit daarentegen wel in dezelfde range: ik had eerder 14% gehoord (bij terugkeer) en nu dus weer. Nou ja, het gaat ook niet om de statistische details. Zoals je schrijft is het duidelijk dat voor vrouwen in mijn situatie zowel chemo- als hormoontherapie zeker het nodige toevoegt. Blijft het nog wel erg onbevredigend dat we dat niet op individueel niveau kunnen trekken (was er maar een marker die aangaf hoe het ondertussen met mogelijke kankercellen staat!), maar dat zullen we met de huidige stand van de wetenschap helaas moeten accepteren. 't Is niet anders...

Dees
Beheerder

Re: Neuropathie bij TAC => minder taxotere vragen?

Bericht door Dees » vr 31 jan 2014, 12:30

Hoi Jeka, een blik in de toekomst.... Inderdaad, we moeten het doen met de huidige stand van de wetenschap. Meer is er niet. In jouw geval is de kans aannemelijk dat je er iets aan hebt. Dat scheelt. Hormoontherapie, daar kun je altijd mee starten. Stel nou dat je het verdraagt zonder noemenswaaardige klachten, dan zou het natuurlijk te gek zijn om die kansverbetering te laten liggen. Mocht het echt niet gaan, dan praten we verder.

De Mammaprint is wel een zinnig hulpmiddel om een betere risico-inschatting te maken. De toekomst brengt ongetwijfeld veelbelovende ontdekkingen. Hebben we nu niks aan :-)
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Januari 2014”