Tweede keer bestralen onmogelijk

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Ikkie

Tweede keer bestralen onmogelijk

Bericht door Ikkie » wo 15 jan 2014, 20:13

Hoi,

Eind vorig jaar heb ik een verdikte klier ontdekt achter mijn sleutelbeen.
Ondertussen heb ik een PET scan gekregen en blijkt dat zowel deze klier als een klier achter mijn borstbeen positief kleuren op de PET.

Aangezien ik 3 jaar geleden reeds behandeld werd voor borstkanker werden beide gebieden toen reeds bestraald. Volgens oncoloog is opnieuw bestralen dan ook geen optie. Volgens hem omdat dit geen zin meer heeft, de cellen worden immers immuun na een eerste bestraling?

Ik moet zeggen dat ik het niet helemaal begrijp. Kunnen jullie me uitleggen waarom een tweede bestraling onmogelijk is? Hoe zit dat precies in elkaar?

Bedankt,
Ikkie

Dees
Beheerder

Re: Tweede keer bestralen onmogelijk

Bericht door Dees » wo 15 jan 2014, 22:24

Hoi Ikkie, getsiederrie wat een narigheid...

Dit staat er in de richtlijn:
Indien een geïsoleerd lokaal recidief optreedt in het litteken of regionaal in een voorheen bestraald gebied is hoog gedoseerde radiotherapie niet mogelijk. In dat geval is laag gedoseerde herbestraling met hyperthermie de behandeling van keuze. Hiermee werd in een vijftal gerandomiseerde trials een significant betere lokale controle bereikt dan met herbestraling alleen. Een latere gerandomiseerde trial voor oppervlakkige tumoren bevestigde dit. Ook voor deze situatie geldt dat de hoeveelheid tumor een belangrijke prognostische factor is. Er zijn aanwijzingen dat ook in deze situatie een betere lokale controle mogelijk is als het recidief eerst chirurgisch verwijderd wordt.
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom

Is operatie een optie? En daarna hyperthermie? Hier vind je meer informatie over Hyperthermie.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ikkie

Bericht door Ikkie » do 16 jan 2014, 08:25

Dees,

bedankt voor je antwoord.

Ja, operatie is een optie. Volgende week worden beide locaties chirurgisch verwijderd. Ik begrijp dat dit geen standaard oplossing is die overal wordt toegepast (vooral achter mijn borstbeen aangezien daar eerder al een klier verwijderd werd en ik ook een diep-flap operatie achter de rug heb) maar het team in mijn ziekenhuis vindt het gezien mijn jonge leeftijd (ik ben 37) wel de beste optie.

Hyperthermie is mij niet bekend. Ik neem dit zeker mee naar een volgend consult met de oncoloog!

Ikkie

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 16 jan 2014, 16:31

Hoi Ikkie, ik begrijp uit dat stuk uit de richtlijn dat chirurgisch verwijderen wel de voorkeur geniet. Ik ben benieuwd wat je arts zegt over Hyperthermie.

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Januari 2014”