kans op oedeem na verwijderen klieren oksel

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

04-2013

kans op oedeem na verwijderen klieren oksel

Bericht door 04-2013 » za 04 jan 2014, 21:43

tijdens mijn borstoperatie zijn ook een 10-tal klieren uit mijn oksel verwijderd. Na een aantal weken (oefenen, oefenen) merk ik helemaal niets meer van de gevolgen en kan mijn arm weer helemaal gewoon gebruiken. wat is dan nog mijn kans op oedeemvorming van de arm? ik werd gewaarschuwd voor oa. zwaar tillen, warm weer etc..

Hanne1961

Re: kans op oedeem na verwijderen klieren oksel

Bericht door Hanne1961 » zo 05 jan 2014, 12:47

Hallo 04-2013,

De kans op oedeem aan die kant blijft altijd.
Oedeem kan door diverse oorzaken ontstaan. Verminderde weerstand, een infectie, wondje, overbelasting ed.
Eigenlijk alles waarbij je lymfesysteem nodig en dit maar ff verstoord is kan oedeem doen ontstaan.
Belangrijk is het om allert te blijven en bij vermoeden van oedeem een oedeemtherapeut te consulteren.
Ik ben nu 2,5 jaar na de operatie en heb pas sinds 2 maanden oedeem in mn bovenarm en en bovenrug.
Ik kan ook alles met mijn arm en doe dat ook. Bewegen is belangrijk, dan worden de lymfevaten door je spieren geactiveert.
Nu door een tennisarm, ontsteking, is er oedeem onstaan. Helaas, maar met lymfedrainage, oefeningen en taping is het onder controle.
De kans dat je oedeem krijgt is dus ook nog na 2 jaar aanwezig.
Gewoon allert zijn en actie ondernemen als je het vermoeden hebt.
Succes!!

Hanne 1961

Knikkers

Bericht door Knikkers » zo 12 jan 2014, 22:30

Ook ik was bang om na mijn borstsparende operatie plus OKD plus bestralingen in 2011 een oedeemarm te krijgen.

Toch had ik twee jaar lang nergens last van. Ik geloofde ondertussen echt dat die ellende me bespaard zou blijven. Rozen snoeide ik rustig zonder tuinhandschoenen. En nagelriempjes beet ik soms gewoon kapot als ik last had van stress. Tot ik dus twee jaar later (nu drie maanden geleden) van de ene op de andere dag een dikke hand kreeg. Mijn tintelende vingers waren zo dik dat ik bijna geen pen meer kon vasthouden. Ik heb direct een oedeemtherapeut gebeld voor een afspraak. Terwijl ik dacht dat het vocht er ineens was gekomen, legde zij mij uit dat het er waarschijnlijk al die tijd na de operatie heeft gezeten. Dat proces kan dus heel geleidelijk gaan. Achteraf gezien heb ik gewoon alle signalen van mijn lichaam genegeerd. Ik had al een tijd last van een vermoeide arm, een soort zwaar gevoel. Ook knelde bepaalde kleding mijn bovenarm wel eens pijnlijk af. Ik was weer zo druk bezig met mijn leven na kanker op te bouwen. Tja...

Mijn therapeut is nu dus al maanden bezig om bij mij al dat verkleefde weefsel in borst en oksel los te maken door middel van lymfedrainage, fascietechnieken en lymfetaping. Mijn hand is intussen wat dunner geworden, maar loopt nog steeds regelmatig vol met vocht na bijvoorbeeld een wandeling of lange zit in dezelfde houding (bijv. theatervoorstelling). Ik heb niet het idee dat het oedeem ooit weg zal gaan, maar geloof wel dat het stabieler wordt.

Belangrijkste is, zoals Hannie hierboven al aangeeft, om direct een oedeemtherapeut in te schakelen bij klachten.

Hanne1961

Bericht door Hanne1961 » di 14 jan 2014, 18:13

Knikkers schreef:Ook ik was bang om na mijn borstsparende operatie plus OKD plus bestralingen in 2011 een oedeemarm te krijgen.

Toch had ik twee jaar lang nergens last van. Ik geloofde ondertussen echt dat die ellende me bespaard zou blijven. Rozen snoeide ik rustig zonder tuinhandschoenen. En nagelriempjes beet ik soms gewoon kapot als ik last had van stress. Tot ik dus twee jaar later (nu drie maanden geleden) van de ene op de andere dag een dikke hand kreeg. Mijn tintelende vingers waren zo dik dat ik bijna geen pen meer kon vasthouden. Ik heb direct een oedeemtherapeut gebeld voor een afspraak. Terwijl ik dacht dat het vocht er ineens was gekomen, legde zij mij uit dat het er waarschijnlijk al die tijd na de operatie heeft gezeten. Dat proces kan dus heel geleidelijk gaan. Achteraf gezien heb ik gewoon alle signalen van mijn lichaam genegeerd. Ik had al een tijd last van een vermoeide arm, een soort zwaar gevoel. Ook knelde bepaalde kleding mijn bovenarm wel eens pijnlijk af. Ik was weer zo druk bezig met mijn leven na kanker op te bouwen. Tja...

Mijn therapeut is nu dus al maanden bezig om bij mij al dat verkleefde weefsel in borst en oksel los te maken door middel van lymfedrainage, fascietechnieken en lymfetaping. Mijn hand is intussen wat dunner geworden, maar loopt nog steeds regelmatig vol met vocht na bijvoorbeeld een wandeling of lange zit in dezelfde houding (bijv. theatervoorstelling). Ik heb niet het idee dat het oedeem ooit weg zal gaan, maar geloof wel dat het stabieler wordt.

Belangrijkste is, zoals Hannie hierboven al aangeeft, om direct een oedeemtherapeut in te schakelen bij klachten.
Ja Knikkers ook jou verhaal is voor mij herkenbaar.
We hebben levenslang!! helaas....

MariekeH

Bericht door MariekeH » wo 22 jan 2014, 21:38

Hoi
in 2007 ben ik voor BK behandeld met aanvullend okselkliertoilet. In 2010/2011 kreeg ik toenemende last van lymfe oedeem en heb ook een acute wondroos infectie gehad in mijn arm. Verder eigenlijk helaas nooit heel goed begeleid of naar een oedeem therapeut geweest, het "niet willen weten' en ontkennen leidde uiteindelijk tot een dikke arm met meer dan 2,5 liter volumeverschil. Na veel vijven en zessen ben ik in februari 2012 opgenomen geweest in Nij Smellinghe in Drachten om te bekijken of ze mij konden helpen. Ik heb daar 3 weken opgenomen gelegen, ver weg van huis en haard. Veel geleerd, veel inzichten gekregen en vooral veel geleerd over hoe het niet te doen. Zelfmanagement is het sleutelwoord. Uiteindelijk bleef ik ondanks alle leefregels toch teveel last hebben van mijn dikke arm (want door zwachtelen en een kous wordt de arm geen 2,5 liter minder) en ben ik een jaar later, februari 2013 geopereerd aan mijn arm. Er is ruim 2 liter uit mijn arm gehaald waardoor ik nu weer een dunne, functionele arm heb. Het blijft nu, een jaar later, echter toch tobben. Ik heb altijd een zwakkere arm aan die kant, heb er last van als ik te veel doe en moet 24 uur een arm en handkous dragen. De dikke hand kunnen ze niet verhelpen helaas. Wel ben ik blij dat ik me heb laten opereren.

Ik kan maar 1 tip geven: wees voorzichtig, bij twijfel meteen naar de oedeemtherapeut en probeer zoveel mogelijk preventief te zijn. Mocht je meer info willen dan kun je mijn blog lezen op mijn site.

Gesloten

Terug naar “Januari 2014”