Klier boven sleutelbeen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Ikkie

Klier boven sleutelbeen

Bericht door Ikkie » wo 25 dec 2013, 18:35

Hoi iedereen,

ik ben bang. Zoooo bang.
3 jaar geleden een knobbel ontdekt in mijn borst en daarna terechtgekomen in de rollercoaster van behandelingen die jullie allemaal wel kennen (chemo, amputatie, bestraling). Geen verdere nabehandeling, want tumor was triple negatief.

Vorige week bij huisarts geweest met schouderpijn en ze heeft een knobbeltje ontdekt net boven het sleutelbeen. Een verdikte klier. Op een heel erg verdikte plaats. Ondertussen al een longfoto gehad (niets op te zien), bloed geprikt (alles ok), mammografie (niets op te zien) en echografie. Op de echo zag de radiologe inderdaad een zeer verdachte plek boven het sleutelbeen. Voor de rest niets te zien. Ze heeft een punctie genomen en nu is het wachten op de uitslag.

Ik heb hier (en elders) al voldoende gelezen om te weten dat aangetaste klieren boven het sleutelbeen gewoon niet goed zijn. En dat net in deze kerstperiode.

Nu vraag ik me af:
- zijn er mogelijk andere (goedaardige) oorzaken voor dit verschijnsel? Heeft iemand hier ervaring mee?
- prikken in een aangetaste klier, kan dat eigenlijk geen kwaad? Laat je de kankercellen dan niet gewoon nog veel sneller los in de rest van je lichaam?

Ikkie

Dees
Beheerder

Re: Klier boven sleutelbeen

Bericht door Dees » wo 25 dec 2013, 21:56

Beste Ikkie, getsie wat een spanning. Ik wou dat ik je uit onzekerheid kon helpen, maar helaas, er zit niets anders op dan afwachten. Zo'n verdikking kan ook een cyste zijn (alhoewel ik vermoed dat de radioloog dat wel gezien had). Ik heb ook wel eens gehoord van een 'vervette lymfeklier'. Ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt. Wanneer krijg je uitslag?

Het nemen van een biopt is echt gebruikelijk om vast te kunnen stellen of het kanker is. Je hoeft niet bang te zijn voor cellen. Er is geen enkel bewijs dat borstkanker zich op die manier verspreidt.

Ik duim heel hard voor je dat het gewoon níks is.... Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ikkie

Bericht door Ikkie » do 26 dec 2013, 09:23

Hoi Dees,

biopt werd maandag genomen. Ik hoop morgen het resultaat te hebben.
De radiologe sprak nog over mogelijk littekenweefsel, maar aangezien daar nergens een operatie uitgevoerd was is dat natuurlijk geen optie. En littekenweefsel ten gevolge van bestraling verschijnt natuurlijk niet opeens na 2,5 jaar...

Is het normaal dat kankercellen bestraling gewoon overleven? Tijdens de bestraling is mijn sleutelbeen immers meegenomen (net als borstbeen en oksel).

Groetjes,
Ikkie

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 27 dec 2013, 17:56

Hoi Ikkie, ik hoop dat je goed nieuws hebt gekregen.

Kankercellen kunnen bestraling overleven. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar niet alle kankercellen zijn even gevoelig voor bestraling. Het kan ook zijn dat kankercellen van elders in de klier gaan zitten.

Ik hoop dat het gewóón niks is....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Ikkie

Bericht door Ikkie » za 28 dec 2013, 09:52

Hoi Dees,

gisteren het nieuws gekregen en het is niet goed.
8 januari een PET scan om te kijken waar er nog uitzaaiingen zitten...
Weeral bang afwachten dus.

Ikkie

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 28 dec 2013, 11:52

Getverdemme Ikkie, dat is niet goed. Ga je die ellendige achtbaan weer in met emoties. Ik duim voor je dat dit de enige plek is die gevonden wordt. Laat je het weten als we je kunnen helpen?
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “December 2013”