type 1 tumor

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Pipvogel63

type 1 tumor

Bericht door Pipvogel63 » za 14 dec 2013, 15:31

Hallo,

2008 en 2012 heb ik tumoren type 2 gekregen.
Nu heb ik maandag 9 december te horen gekregen dat er tumoren type 1 zitten in de borst(rechts) en okselklieren.
De vorige keren zaten de tumoren in linkerborst en okselklieren.
De 2de keer op het sleutelbeen links.
Zijn er meer lotgenoten die dit hebben gehad....
en is het behandel traject nu anders??

Annemieke

Dees
Beheerder

Re: type 1 tumor

Bericht door Dees » za 14 dec 2013, 16:53

Hoi Annemieke, jeetje mina, wat een pech zeg. Ben je voor de 3e keer aan de beurt. Is het echt borstkanker of is het DCIS, een zogenaamd voorstadium van borstkanker (wat ook vaak geen borstkanker wordt)?

Ik ken wel verschillende vrouwen die een tweede of derde keer borstkanker kregen.

Is er gekeken of je BRCA genmutatiedraagster zou kunnen zijn. Meerdere keren borstkanker krijgen is in elk geval wel een reden om te onderzoeken of dat zo is. Je kunt een verwijzing vragen naar de klinisch geneticus.

Kan er van deze tumor een Mammaprint gemaakt worden? Als deze grote neiging heeft om uit te zaaien, kan ik me voorstellen dat er (weer) chemotherapie geadviseerd wordt. Dan moet men kijken wat men je nog kan geven. Als je kiest voor borstamputatie, eventueel met directe reconstructie, kun je dan bestraling omzeilen? Wat voor operatie heb je aan de andere kant gehad?

Zijn er al eigenschappen van deze tumor bekend? Hormoongevoelig? Her2Neu-positief?

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Pipvogel63

Bericht door Pipvogel63 » zo 15 dec 2013, 19:18

het is inderdaad borstkanker(kwaadaardig).
Verder is deze hormoongevoelig....bevat niet het BRCA2-gen.

Pipvogel63

Bericht door Pipvogel63 » zo 15 dec 2013, 19:19

Heb trouwens aan de linkerkant een amputatie en okseltoilet gehad.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 15 dec 2013, 19:32

Hoi Pipvogel, de BRCA-genmutatie is niet iets wat de tumor draagt, maar wat in jouw DNA zou kunnen zitten. Ben je bij een klinisch geneticus geweest en is dat uitgezocht voor BRCA1 en BRCA2 en eventueel voor Cowden of andere syndromen? Ik denk wel dat je dat bedoelt, maar check het even.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “December 2013”