Last van borsten bij temperatuurverschillen

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Lies

Last van borsten bij temperatuurverschillen

Bericht door Lies » za 29 jun 2013, 21:02

Hallo,
Ik ben gisteren voor het eerst weer wezen zwemmen sinds mijn operatie in maart (preventieve dubbelzijdige borstamputatie met een directe reconstructie met silliconen prothese's, ben draagster van de BRCA2 genmutatie) en dat was, ondanks dat de armslag nog helemaal niet lukt en je het dus eigenlijk niet echt zwemmen kunt noemen...,wel heel fijn. Wat alleen minder fijn was, was het gevoel in mijn borsten toen ik na de stoomcabine het bad weer in ging. Voor mijn gevoel stonden mijn borsten op springen. Het voelde zo naar dat ik maar gauw uit het water ben gegaan en daarna zakte het gevoel ook wel weer weg. Weet iemand of dit gevoel bij temperatuurverschillen normaal is? Is het slecht voor je borsten of kan het geen kwaad?
Groet, Lies

BrigitteH

Re: Last van borsten bij temperatuurverschillen

Bericht door BrigitteH » za 29 jun 2013, 21:27

Hallo Lies,

Ik heb het nog niet meegemaakt.
In ieder geval kort na mijn reconstructies niet en nu helemaal niet meer omdat ik niet meer ga zwemmen of naar de sauna ga.
Maar ben kort na mijn operaties toen niet zo héél snel gaan zwemmen in combi met een stoomcabine.
Maar misschien dat de huid slecht reageert op de temp verschillen en je dan dat gevoel kan krijgen?

groet, Brigitte

Jutte

Bericht door Jutte » za 29 jun 2013, 21:50

Ik heb het nog nooit gehad bij het zwemmen.
Ik heb dat altijd als fijn ervaren.
Ik ben ook nooit een stoomcabine ingegaan, want dat vind ik na 3 sec. al niet leuk meer, dus daar kan ik niks over zeggen...

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » za 29 jun 2013, 21:58

Hallo Lies,

Het is niet zo dat protheses oververhit kunnen raken door saunabezoek omdat ze worden beschermd door je huid.
Je huid zorgt er wel voor dat er een grens wordt gesteld aan wat je fysiek nog prettig vind, dus "te warm" zal geen issue zijn.
Te koud is misschien wél een mogelijkheid omdat protheses als lichaamsvreemde objecten altijd al kouder zijn dan je eigen lichaamstemperatuur.
Ook in "normale" omstandigheden zullen protheses, en dus je borsten, kouder kunnen aanvoelen dan je eigen weefsel bij je buik bijvoorbeeld.
Als je in koud water gaat zwemmen kan het zo zijn dat de huid rond de protheses ook kouder wordt waardoor het contrast met de rest van je lichaam groter is.
Grote temperatuurverschillen worden daardoor ook lastiger opgevangen omdat er tijd nodig is voor aanpassing aan de warmere of koudere omstandigheden.
Bij de extremen die je opzocht: stoomcabine en koud bad, is dat verschil misschien te groot.
Het kan geen kwaad maar kan wel onaangenaam zijn.

Kan je iets met deze informatie?
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Lies

Bericht door Lies » zo 30 jun 2013, 17:43

Bedankt voor jullie reacties en Sanne voor je uitleg! Mijn borsten voelen zeker kouder aan, de temperatuur wisselt, maar soms zijn ze ijskoud.. Heel vreemd gevoel trouwens! Fijn te lezen dat het in elk geval geen kwaad kan, schrok er nogal van. De stoomcabine laat ik voorlopig maar even voor wat het is denk ik.. Wel jammer dat het lichaam er zo op reageert!
Groet, Lies

Paulien

Bericht door Paulien » zo 30 jun 2013, 21:35

Hallo Lies,
Bij warmte temperatuur in de sauna heb ik geen naar gevoel. Het zweten is wel een apart verhaal want dat is zeer extreem in het decolleté en niet op de borsten.
Koude temperatuur vind ik nu veel aangenamer dan voorheen. Dit komt omdat ik nu geen tepels heb en dat vond ik altijd het vervelende signaal als ik het koud had.
Wat jij omschrijft als het nare gevoel heb ik, als ik zenuwachtig ben. Ik heb dan het gevoel alsof ik er ineens hele toeters voor heb zitten. Maar naar vind ik het zeer zeker niet.
Het werkelijke gevoel in m'n borsten is na de operatie ongeveer gehalveerd.
Wat ik voel als "spanning op de borsten" daar geef ik nu een positieve draai aan. Ik voel tenminste nog iets en daar ben ik zeer blij mee. Ik geniet er van. ;)

Lies

Bericht door Lies » ma 01 jul 2013, 18:53

Hoi Paulien,
Wat je zegt over het zweten bij de borsten herken ik helemaal, dat heb ik ook. Tussen en onder mijn borsten loopt het met straaltjes naar beneden..
En helaas niet alleen in de stoomcabine...ook met een beetje warm weer.. :(
Jij ervaart hetgeen wat je voelt dus helemaal niet als naar. Ik vind het goed van je dat je er een positieve draai aan kan geven! Hopelijk kan ik dat op een dag ook, als het strakke en gespannen gevoel wat minder wordt, want wat ik nu soms voel (bijv. toen ik na de stoomcabine het bad weer in ging), daar kan ik echt niet van genieten.. Het is natuurlijk ook nog maar 3,5 maand geleden en ik heb nogal wat tegenslag gehad in mijn herstel, dus ik ga er vanuit dat het nog wel beter gaat worden! Hoewel de reactie op temperatuurverschillen waarschijnlijk hetzelfde zal blijven. Over een poosje probeer ik het gewoon nog een keer!
Groet, lies

Hanne1961

Bericht door Hanne1961 » ma 01 jul 2013, 19:35

Hallo Paulien,

Ik ben inmiddels 2 jaar verder en het strakke gevoel wordt indedaad minder. Het voelt nog wel steeds als vreemd, maar ook dat gevoel went.
Het gespannen gevoel in de sauna is bij mij nu ook minder. Mn borst is wel altijd anders van temperatuur.
Geef het de tijd en dan kun je ook zelf weer heerlijk genieten van de sauna of stoombad.
Het is de moeite waard!!

Succes Hanne1961

Gesloten

Terug naar “Juni 2013”