in de overgang na chemo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Mamavanvier

in de overgang na chemo

Bericht door Mamavanvier » di 25 jun 2013, 19:32

Vandaag was ik bij de oncoloog voor controle. Ik begin dan eindelijk aan mijn laatste blok herceptin. (Vorig jaar september begonnen)
Wat me nog wel bezighoudt is dat ik nog steeds niet menstrueer. Ik ben 42 jaar en ik hoop eigenlijk dat ik nog een cyclus terugkrijg...Volgens de oncoloog kan ik vervroegd in de overgang raken, ik krijg nog een botdichtheidsonderzoek. Maar afhankelijk van de uitslag...wat dan? Ik begrijp dat je eierstokken in een ruststand komen, maar kun je die nog op een natuurlijke manier "aanzwengelen"?
En zo niet, wat voor bijwerkingen kun je dan weer krijgen, behalve de opvliegers?

Dees
Beheerder

Re: in de overgang na chemo

Bericht door Dees » di 25 jun 2013, 22:16

Beste Mamavanvier, het kan best een tijd duren voordat je cyclus weer op gang komt. Dat kan echt wel een jaar of langer zijn. Het kan ook zijn dat je blijvend in de overgang blijft (maar eerlijk gezegd lijkt me dat sterk). Je kunt je eierstokken niet op een natuurlijke manier aanzwengelen. Een aromataseremmer (ook wel als hormoontherapie gegeven bij vrouwen die 100% zeker postmenopausaal zijn) of Clomid kan wel een duwtje geven om de cyclus op gang te brengen bij vrouwen die in principe premenopausaal zijn. Daarvoor zou je naar de gynaecoloog kunnen gaan. Maar..... gewoon rustig afwachten is ook een optie.

Je krijgt geen extra bijwerkingen dan je hebt gehad toen je cyclus door de chemo platging. Vrouwen die vroeg in de overgang komen, hebben wel allerlei risico's, botontkalking, hart- en vaatziekten. Gezond leven, dat is het enige waardoor je dat nog enigszins kunt beïnvloeden.

Is dat een antwoord op je vraag?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Mamavanvier

Re: in de overgang na chemo

Bericht door Mamavanvier » wo 26 jun 2013, 08:03

Het lijkt me ook wel vroeg om in de overgang te zijn....ik wacht het gewoon rustig af.
En ja...gezond leven...zeker! Zeker na de chemo's ben ik bewuster met eten bezig en ik beweeg nog meer dan ik deed.

Bedankt voor je antwoord!

Gesloten

Terug naar “Juni 2013”