Moet ik mij laten onderzoeken/testen?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

HollandseGlorie

Moet ik mij laten onderzoeken/testen?

Bericht door HollandseGlorie » zo 23 jun 2013, 17:30

Hallo,

sinds enkele weken vraag ik mij steeds vaker af, hoeveel risico ik nu werkelijk loop op het krijgen van (borst)kanker. Nu vraag ik mij af of er de mogelijkheid bestaat om mij preventief te laten onderzoeken of te laten testen op mogelijke erfelijkheid.

Ik ben op het moment 21 jaar. Helaas komt kanker in mijn familie veel voor. Mijn oma (moeders kant) heeft 'vroeger' (ik durf op het moment geen jaartal te noemen) borstkanker gehad, maar is hier volledig van genezen. In 2001/2002 heb ik een oom verloren aan darmkanker. In 2012 ben ik mijn andere oma (vaders kant) aan kanker verloren (borstkanker in combinatie met anderen vormen en uitzaaiingen). Als klap op de vuurpijl ben ik mijn moeder in 2011 verloren aan deze vreselijke ziekte (borstkanker, maagkanker incl. uitzaaiingen).

Nou maak ik mij hier soms best wat zorgen over. Ik heb maar weinig vrouwelijke familieleden (twee oma's, mijn moeder en een nichtje van 16) en op mijn nichtje van 16 na, hebben zij allemaal borstkanker gehad.

Is het verstandig te vragen naar een preventief onderzoek of een erfelijkheidstest?

Alvast bedankt.

Dees
Beheerder

Re: Moet ik mij laten onderzoeken/testen?

Bericht door Dees » ma 24 jun 2013, 08:46

Hoi Hollands Glorie, jeetje, wat heb je veel mensen verloren in je familie. Heftig hoor.

Deze test kun jij of je huisarts gebruiken om te zien of er mogelijk risico is op een erfelijke vorm van kanker.

Sowieso kun je je door laten verwijzen naar één van de poli's van Klinische genetica. Daar krijg je een voorlichtingsgesprek waarbij ze je familie stamboom in kaart brengen en met jou bespreken of testen wijs is en wat daar de voor- en nadelen van zijn.

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom je dat niet zou willen. Mijn motto is: Meten is weten !!

Kun je hier iets mee? Kunnen we nog iets voor je doen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

HollandseGlorie

Bericht door HollandseGlorie » ma 24 jun 2013, 09:13

Hoi Dees,

Bedankt voor de snelle reactie. Ik zal binnenkort eens een telefoontje plegen naar de huisarts voor een afspraak om mij er verder over te laten informeren.

Ik vind het best spannend, maar heb nu zelf het idee dat de kans zeer groot is dat ik het zelf ook krijg. Ondanks dat dit niet zwart op wit staat. Mocht ik dus zo'n onderzoek laten doen, staat het in het ergste geval zwart op wit en kan ik ervoor kiezen om de juiste maatregelen te nemen (wat deze dan ook moge zijn) om de risico's te verlagen en in het beste geval worden mijn ideeën ontkracht en blijkt het allemaal wel mee te vallen. Het geeft in ieder geval een soort zekerheid..

Nogmaals bedankt,

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 24 jun 2013, 11:15

Hoi HollandseGlorie,
Ik snap wat je bedoelt. Ik denk altijd dat dat soort informatie je wel de mogelijkheid moeten geven om er iets mee te doen, want anders kun je het net zo goed niet weten. In het geval van het borstkanker/eierstokgen BRCA1 of BRCA2 heb je een keuze om op een dag preventief je borstweefsel weg te laten halen of om regelmatige controles te laten doen. Je hebt dan ook een keuze om tzt preventief je eierstokken weg te laten halen. Je kunt er dus echt wat mee. Daarmee verklein je de kans op kanker enorm.

Met je 21 ben je overigens nog best jong hoor voor zo'n beslissing, maar.... een gewaarschuwd mens telt wel voor twee.

Helaas met de ene zekerheid krijg je er weer andere onzekerheden bij. Als je daar veel last van hebt en het gaat je leven beheersen, dan kan ik je alleen maar aanraden om naar één van de Psycho-oncologische centra te gaan voor hulp. Ik kan me voorstellen dat ook het verlies van je moeder en andere familie-leden heavy voor je is en dat je misschien best wat hulp kunt gebruiken om dat een plek te geven.

Het is zonde als het één grote schaduw over je leven werpt. Zekerheden krijg je niet in het leven, maar tussen de onzekerheden door leuk leven is al heel wat.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juni 2013”