Bloedblaar en een okselkliertoilet

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Mamavanvier

Bloedblaar en een okselkliertoilet

Bericht door Mamavanvier » vr 21 jun 2013, 10:46

Oei, vanochtend zat mijn duim vast tussen de deur. Onder mijn duimnagel heb ik nu een enorme bloedblaar en ik voel hem de hele ochtend al kloppen.
Hoe werkt dit nu met mijn lymfestelsel? Ik heb een okselkliertoilet gehad, krijg fysio aan mijn arm voor onderhoud en drainage. Ik wacht het nog even af, of de pijn minder wordt, maar ik voel dat mijn arm wel reageert. (of ik verbeeld het me..) Is het dan ook beter om hem door te laten prikken?

Sanne
Beheerder

Re: Bloedblaar en een okselkliertoilet

Bericht door Sanne » vr 21 jun 2013, 18:03

Doorprikken - het creëren van een wondje - levert infectiegevaar...
Dus twee keer nadenken is wél handig!
Maar een blaar onder je nagel is ook heel pijnlijk en doorprikken verlicht onmiddellijk...
Koelen en hoog houden is de beste variant om risico's te vermijden.

Pijn geeft echter ook stress en kan in die hoedanigheid ook een lymfereactie geven.
We zijn nu een halve dag later.
Als je de boel wilt ontlasten, laat dat dan doen op de huisartsenpost; zo steriel als mogelijk en vermeldt dat je een risico hebt op lymfeoedeem.
Ik hoop dat het ondertussen al wat beter gaat...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 21 jun 2013, 18:49

Ha mama van vier, ah nee, he........ PIJN..... Balen.......
Probeer wondjes te voorkomen
Bij 20% van de patiënten wordt lymfoedeem veroorzaakt door een infectie als gevolg van een wondje. Ontsmet daarom wondjes goed met jodium (bij allergie kunt u ook gebruik maken van alcohol 70%). Ontstaat er toch een ontsteking, vraag dan advies aan uw huisarts.
Bron: Folder Erasmus Preventie lymfoedeem

Ik kan jouw duim niet zien, maar hoop van harte dat het snel minder pijnlijk is.

Take care !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Mamavanvier

Bericht door Mamavanvier » vr 21 jun 2013, 20:07

Thnx meiden voor jullie reactie.
Inmiddels ben ik toch aan het koelen en hou mijn duim omhoog.
Ik had ook al bedacht dat doorprikken ook een wondje geeft en ik weet dat ik daar dan ook weer op reageer.
Ik geef het de tijd en hoop dat de pijn weer langzaam mag verdwijnen.
Fijn weekend!

Gesloten

Terug naar “Juni 2013”