Van TAC naar FEC

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Bliksem

Van TAC naar FEC

Bericht door Bliksem » wo 19 jun 2013, 10:34

Vanmorgen bij de oncoloog geweest om te praten over hoe heftig ik reageer op de chemo (zie topic stoppen of doorgaan met chemo).
De arts vroeg mij om te beschrijven hoe mijn week eruit ziet na de chemo en gaf daarna gelijk aan dat ik er veel te heftig op reageer. Hij vermoedt dat dit door de T in de TAC komt. Ik ben allergisch voor kerstbomen en kreeg dan ook tijdens het inlopen van de T al Tavegil meegespoten. En de oncoloog vermoedt dus dat daardoor de T de boosdoener is. Hij gaf aan dat mijn lichaam de TAC kuur niet nog 4 keer gaat trekken en dat er in ieder geval met de TAC gestopt gaat worden. Er waren volgens hem nu 2 opties: helemaal stoppen met chemo en overgaan op hormoontherapie (mijn tumor was 100%) hormoongevoelig of overstappen op nog 4 x FEC (evt 3x) en na elke kuur kijken hoe ik reageer.
Ik heb gekozen om toch nog voor de chemo te gaan. Stoppen kan altijd nog, maar misschien reageer ik nu wel minder heftig en kan ik alsnog chemo afmaken.
Mijn vraag nu: De oncoloog gaf aan dat mijn prognose nu door het overstappen iets zou verlagen, maar dit maar een klein verschil uit zou maken. is het met adjuvant online nog uit te rekenen hoe mijn prognose nu wordt?
Mijn gegevens: ductale tumor van 2,1 cm, graad 2, her2neu neg, 100% hormoongevoelig voor zowel oestrogeen als progesteron en geen uitzaaiingen in poortwachtklier.
Alvast bedankt!

Dees
Beheerder

Re: Van TAC naar FEC

Bericht door Dees » wo 19 jun 2013, 14:41

Hoi Bliksem, om een Adjuvant Online uitdraai voor je te maken heb ik ook je leeftijd nodig en of je gezond was ten tijde van de diagnose. Heb je dit topic gelezen over Adjuvant Online? Dat is misschien handig om te lezen.

Het enige wat ik heb kunnen vergelijken is een tweede generatie regime chemotherapie met een derde generatie regime chemotherapie. Als je 50 bent en gezond was ten tijde van de diagnose, scheelt dat ongeveer 2%. Tweede generatie regimes hebben geen taxaan in het schema zitten.

Het schema dat jij krijgt, 2 x TAC en 4 x FEC is geen bekend schema, maar 3 x FEC en daarna 3 x Docetaxel (Taxotere, dat ook in TAC zit) is óók een derde generatie regime en daar lijkt het wel erg op. Dan maakt dat dus niet uit.

Los van die paar procent, is doorgaan met TAC voor jou geen optie. Dan is de schade die je dat brengt veel groter dan het voordeel dat je ervan zou kunnen hebben. Hou dat vooral voor ogen !!!

Take care. Ik hoop dat FEC je beter zal bevallen !!!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Bliksem

Bericht door Bliksem » wo 19 jun 2013, 18:07

Oeps, niet zo slim 8-) . Ik ben 41. Een tijdje terug had je het al een keer voor me ingevuld. Toen hebben we het ook gehad over wel of geen chemo en het laten doen van een mammaprint.
De arts wil bij mij nu geen docetaxel meer, aangezien hij denkt dat dit juist de problemen geeft. Eigenlijk krijg ik de 5x Fec van "vroeger" maar dan nu nog "maar" 4 keer ;) . Althans, zo gaf de oncoloog het aan.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 19 jun 2013, 20:08

Ha Bliksem, ik snap het en vergeet niet, twee keer docetaxel heb je wel gehad. Het rottige is dat je nooit weet waar je zelf zit in de statistieken. Uiteindelijk zijn er maar twee mogelijkheden, of je hebt mazzel, of je hebt pech.....

Ik zet in op MAZZEL !!!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Bliksem

Bericht door Bliksem » vr 21 jun 2013, 21:30

Ja, dat is eigenlijk wel waar dat ik al 2 keer docetaxel heb gehad, had ik nog niet zo bekeken... Zal ws wel een lagere dosering zijn dan als je 3x Fec en daarna 3x docetaxel krijgt, maar toch, heb er wel wat van binnen gekregen! En ik krijg nog 4x ipv 3x Fec, dus dan zal het vast allemaal goed zijn.
Ben wel best zenuwachtig voor de Fec, hoop maar dat deze kuur me niet zo beroerd maakt, maar ik kan niet anders dan afwachten hoe hij gaat "vallen"

Gesloten

Terug naar “Juni 2013”