Gesprek arbeidsdeskundige en spoor 2

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Fozzy

Gesprek arbeidsdeskundige en spoor 2

Bericht door Fozzy » vr 14 jun 2013, 06:37

Hallo,
Ik werk sinds 6 jaar voor mijn instelling als maatschappelijk werker. Na de kankerbehandelingen heb ik na een jaar hard werken, een Burn-out gekregen. Ik sta nu na 1 jaar ziekte op het punt dat ik met mijn manager een gesprek heb met een arbeidsdeskundige. Omdat ik naast mijn vermoeidheid- en concentratie klachten ook tussendoor een ongeval heb gehad waarbij ik blijvend knieletsel heb opgelopen, roept mijn manager nu dat ik maar na moet denken over spoor 2! Mag dat zomaar? Ik zie voor mezelf toch echt kansen in mijn oude werk terug te keren. Mits bv mijn uren wat meer over de week worden verspreid en ik niet te lang moet autorijden.
Ik werk bij een grote landelijk instelling die druk aan het reorganiseren is. Ze hebben al een negatief oordeel van het UWV gekregen wegens onvoldoende reïntegratie inspanning. Kan ik voorstellen dat ik mochten we er samen nu niet meer uitkomen, een reïntegratiebureau in te schakelen?

HugoLemmens

Re: Gesprek arbeidsdeskundige en spoor 2

Bericht door HugoLemmens » vr 14 jun 2013, 13:51

Hallo Fozzy,

Na de behandelingen ben weer aan het werk gegaan. Je schrijft dat je hard gewerkt hebt.
Hoe snel zat je op hoeveel uren? Kan het zijn dat je te snel gegaan bent?
Als je minder energie hebt, dien je spaarzaam er mee op te gaan. Of je dient datgene te
doen waardoor je energie/belastbaarheid toeneemt. Werken kan daarbij een waardevol onderdeel zijn.
Maar wanneer het (te) hard werken wordt, krijgt het een averrechts effect. Het gevolg
hiervan is dat je niet niet energie niveau realiseert wat normaal gesproken mogelijk was.

Een cruciale vraag is, is het huidige energie niveau het maximale? Zou je energie niveau
kunnen toenemen wanneer je zaken anders bekijkt of aanpakt. Voor velen is dat het geval.
Waarbij het lukt om op een hogere belastbaarheid uit te komen dan wat nu het geval is.
Wanneer dat het geval is, kan er nog geen definitieve balans opgemaakt worden.
Een arbeidsdeskundige maakt een balans op inhoeverre je baan nog kunt uitoefenen.
Echter wordt deze vaak gelezen als een definitieve balans: er zit er niet meer in. Daarbij is
de vraag of je met dat aantal uren volgens je werkgever je functie wel/niet kunt uitoefenen.

Hoe dichter je bij je oude uren aantal komt hoe sterker je staat om terug te keren naar
je eigen baan. Echter is dat niet zo gemakkelijk en kan het een groot verschil zijn wanneer
iemand anders met je meekijkt, meedenkt en je aanmoedigt om zaken op een bepaalde manier
aan te pakken. En wanneer je werk het nodige waard is, dan is het de moeite om ook via een
re-integatie begeleiding die ondersteuning op te schakelen.

De reactie van je manager geeft een indicatie hoe hij er over denkt. Vanuit zijn positie
misschien de makkelijkste weg. Ik adviseer je om via een re-integratie bureau wat betaald
wordt door je werkgever hulp op te schakelen. Maar een traject wat in eerste instantie
gericht is op terugkeer naar eigen werk. Kies dan wel voor een bureau en coach waarbij je
een klik ervaart en waarbij je vertrouwen hebt in de vakkundigheid ten aanzien van de
situatie waar jij je in bevindt. Wanneer je werkgever spoor 2 op zou willen gaan, dan moet
hij als werkgever toch ook een bureau hiervoor opschakelen.

Kortom trek nu aan de bel. Ga aan tafel met je baas en geef aan dat je hulp wilt.
Vertel dat je eerst nog wilt richten op je bestaande baan. Want je hebt meer tijd nodig en
wellicht ben je tot nu toe wat te hard gegaan. Verlang wel dat jij het bureau kiest en niet
andersom.

Ingeval er nog vragen open staan en je vind het fijner om daarover te praten, stuur me
via mijn website een berichtje en dan kunnen we er over bellen. (kostenloos)

Hou je goed en succes!

Fozzy

Bericht door Fozzy » vr 14 jun 2013, 18:05

Ik moet het gesprek even laten zakken maar ik kom er zeker nog op terug! Mijn manager zegt een reïntegratie coach onzin te vinden trouwens. We gaan nu gewoon opbouwen en je schrijft zelf je plan van aanpak... En daarna verzucht ze; ik heb er een zwaar hoofd in dat het gaat lukken :(

Team

Bericht door Team » vr 14 jun 2013, 21:30

Via mail:
Beste Fozzy,

Op verzoek van Désirée een reactie van mij.

Allereerst: wat jij meemaakt, schijnbaar succesvol re-integreren en na verloop van tijd weer uitvallen met burn-out achting verschijnselen, komt na borstkanker veel voor. Waarom is onduidelijk, maar raar is het dus niet.

Na 1 jaar is een arbeidsdeskundige rapportage gebruikelijk (hoewel niet altijd nodig). In het tweede ziektejaar ook spoor 2 als optie benoemen is ook gebruikelijk. Ik beargumenteer altijd dat dit bij kanker gezien de duur van de behandelingen niet logisch is, en ook UWV is hier best van te overtuigen. Je hebt de beste kansen in je eigen baan en spoor 1 moet dus uitgenut worden. Echter, jij bent nu ziek gemeld met een burn out en dan ligt het anders. Overigens is het ook best mogelijk om spoor 1 te combineren met een verkenning van spoor 2 in een parallel traject.

Een rapportage is altijd een momentopname, gebruik het dus als vertrekpunt. Ziet de bedrijfsarts structurele beperkingen? Zo niet, maak dan hoe jij invulling van je eigen werk voor je ziet zo concreet mogelijk. Denk daarbij niet alleen aan uren, maar ook aan taken. Een werkgever kijkt naar inzetbaarheid, een pro-actieve houding helpt daarbij.

Een re-integratiebureau inschakelen is altijd een goed idee, omdat het voorkomt dat er een situatie ontstaat waarin je er samen niet meer uit komt. Goede en tijdige begeleiding bespaart werkgevers inspanning, tijd en geld. Ik spreek veel werkgevers nadat de werknemer heeft aangegeven graag ondersteuning te willen en mijn ervaring is dat hier best over te praten valt.

Ragna van Hummel
www.re-turn.nl

Fozzy

Bericht door Fozzy » za 15 jun 2013, 11:50

Bedankt voor de reacties. Ik sta er momenteel echt alleen voor helaas.. Mijn manager geeft aan dat ze er een hard hoofd in heeft dat het mij gaat lukken te reïntegreren. Een coach inschakelen is niet nodig volgens haar. Ik wil wel graag begeleid worden anders ga ik echt kansloos ten onder. Want er is nu afgesproken met de arbeidsdeskundige dat ik in 3 mnd op 75% zit en weer zelfstandig werk! Van niets op 18 uur is dat. En ik moet zelf schrijven hoe ik dit ga doen. Ik ga zeker contact leggen met een coach ik voorzie veel problemen...

Gesloten

Terug naar “Juni 2013”