hoog risico patient

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

dobber

hoog risico patient

Bericht door dobber » zo 09 jun 2013, 20:37

I.v.m. het onderwerp bestraling en OKD, resp. bestraling na amputatie, vraag ik me af hoe ze dan een HR patient behandelen. Mag ik zelf vragen om eerdere of meerdere controles dan het protocol aanwijst. De chemo (6 x TAC) bij mij had haar doel niet bereikt en de focus/hoop was gericht op de bestralingen na amputatie. Heeft hormoontherapie (arimidex) dan nog wel effect?

Dees
Beheerder

Re: hoog risico patient

Bericht door Dees » zo 09 jun 2013, 21:08

Hoi Dobber, wat bedoel je met 'had haar doel niet bereikt'? Wat is er dan precies gebeurd?

Het kan best zijn dat de chemo niet volledig zijn werk heeft gedaan. Je ziet dat vaker bij hormoongevoelige tumoren. Die reageren minder op chemo en meer op hormoontherapie. Er is geen garantie dat Arimidex wel effect heeft, maar de meeste hormoongevoelige tumoren reageren wel goed op hormoonbehandeling. Of dat voldoende is om nooit uitzaaiingen te krijgen, kan ik je niet zeggen en dat kan niemand je zeggen.

Het beleid mbt controles is dat er ter plekke (borst, oksel) wordt gecontroleerd en dat er NIET zonder aanleiding gezocht wordt naar uitzaaiingen op afstand (botten, longen, lever, hersenen).

Als er uitzaaingen op afstand worden gevonden, kun je nog wel behandeld worden maar dan word je niet meer beter. Het is niet zo dat je er 'zo vroeg mogelijk' bij moet zijn. Het maakt niet uit voor de tijd die je dan nog te leven hebt. Hoelang je nog te leven hebt met uitzaaiingen op afstand, hangt af van de aard van de tumor en hoe goed deze op behandeling reageert.

Extra controles gaan dus niks voor je doen.

Zoek je naar een manier waarop je je leven vorm kunt geven met die immense angst? Lastig he? Ik heb geen wondermiddel. Ik weet wel dat mensen van bv Helen Dowling Instituut enorm kunnen helpen. Er loopt (of gaat lopen) ook een online training om je te helpen minder angst te krijgen voor terugkeer van de kanker. Misschien dat dat nog iets voor je kan zijn.

Konden we maar iets voor je doen he.....
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juni 2013”