controle na behandeling borstkanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Marjan

controle na behandeling borstkanker

Bericht door Marjan » za 08 jun 2013, 15:02

Hallo,
Mijn vraag is wat de controle inhoud.Had een controle afspraak een jaar na de operatie.Ben dus geopereerd,bestraald en heb de chemokuren ondergaan.Had uitzaaiingen in de lymfen.Nu bij de 1e controle werd er alleen een borstfoto gemaakt en moet een week wachten op de uitslag.Ben benieuwd of dit normaal is of dat zo een controle uitgebreider zou moeten zijn??
Bedankt.
Marjan.

Dees
Beheerder

Re: controle na behandeling borstkanker

Bericht door Dees » za 08 jun 2013, 16:13

Hoi Marjan, het voelt onbestemd he? Toch klopt het helemaal.

Het beleid is dat er ter plekke (borst, oksel) wordt gecontroleerd en dat er NIET zonder aanleiding gezocht wordt naar uitzaaiingen op afstand (botten, longen, lever, hersenen).

Als er uitzaaingen op afstand worden gevonden, kun je nog wel behandeld worden maar dan word je niet meer beter. Het is niet zo dat je er 'zo vroeg mogelijk' bij moet zijn. Het maakt niet uit voor de tijd die je dan nog te leven hebt. Hoelang je nog te leven hebt met uitzaaiingen op afstand, hangt af van de aard van de tumor en hoe goed deze op behandeling reageert.

Ik heb wel eens zo'n PAM, periodiek angstig moment, maar ik wacht zeker 4 weken voordat ik actie onderneem. De meeste klachten zijn binnen 4 weken weg en mocht ik slecht nieuws moeten krijgen, dan kan dat best nog even wachten. Het helpt om niet gek te worden van angst..... ....

Wél mag er (moet er) gevraagd worden hoe het met je gaat en, indien nodig, moet je hulp aangeboden worden voor problemen waar je mee te kampen hebt. Hier staat een voorbeeld van een Nazorgplan.

We hebben eens met een stel vrouwen een overzicht gemaakt van Restschade, van klachten waar je na alle behandelingen nog mee zit. Die lijst kun je hier vinden. Als je die invult, kan je arts in één oogopslag zien of je nog klachten hebt waar hij/zij iets mee zou kunnen doen.

Take care !!! Spannend he, die controle na een jaar.......

Kunnen we nog iets voor je doen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marjan

Bericht door Marjan » za 08 jun 2013, 17:49

hai Dees,
Bedankt voor je reactie.Het gevoel klopt wel ja.Ben er wel meer gerust op dat het normaal is.
Dinsdag de uitslag halen en dan vraag ik wel hoe het verder moet.
Groetjes,
Marjan

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 08 jun 2013, 20:34

Ha Marjan, ik hoop dat de uitslag gewoon goed is.

Voor mezelf maak ik altijd een lijstje wat ík wil bespreken. Voor welke problemen wil ik een oplossing? Ik ga niet meer enkel en alleen omdat de arts zegt dat hij/zij mij wil zien. Ik moet er zelf heel erg de meerwaarde van inzien. Als ik dat niet zie, vind ik die controles toch vooral een belasting.

Ik duim voor je !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marjan

Bericht door Marjan » vr 14 jun 2013, 20:09

Hai Dees,
Wil toch even laten weten dat er op de foto's niets te zien was.Goed nieuws dus.Hoef over 1 jaar pas terug te komen bij de chirurg voor nieuwe foto's.
Groetjes,
Marjan

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 14 jun 2013, 21:45

Ha Marjan, dat is GOED nieuws en goed nieuws is reden voor een feestje !!

Take care !!
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Juni 2013”