hormoonbehandeling en regels

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

hans

hormoonbehandeling en regels

Bericht door hans » do 06 jun 2013, 15:45

Hallo,

mijn vrouw is sinds 30 april gestart met de hormoonbehandeling.
Sinds dan heeft ze 2 keer haar regels gehad (maandelijks). Is dit normaal? (is wel niet zoals vroeger in hevigheid).
Verminderd dit na een tijd tot niets of had dit direct moeten gebeuren?

Dokter heeft bloed getrokken een maand terug om te kijken of de eierstokken kwa hormoon verminderen.

Of gaat men over tot driemaandelijks spuitje tot het stilligt ?

Dees
Beheerder

Re: hormoonbehandeling en regels

Bericht door Dees » do 06 jun 2013, 17:15

Hallo Hans, is ze na de chemotherapie weer gaan menstrueren? Heeft ze tamoxifen of een aromataseremmers als hormoontherapie? Krijgt ze geen Lucrin of Zoladex?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

hans

Bericht door hans » do 06 jun 2013, 17:47

Taxomafin

hans

Bericht door hans » do 06 jun 2013, 17:48

Tamoxifen alleen en ze is terug gaan menstrueren wel in zeer mindere mate

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 06 jun 2013, 20:32

Beste Hans, waarschijnlijk is haar cyclus gewoon op gang gekomn na de chemo. Dat is normaal. Omdat ze tamoxifen gebruikt, is het niet persé noodzakelijk om injecties Lucrin of Zoladex te zetten. Ze moet dat overleggen met de huisarts.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

hans

Bericht door hans » vr 07 jun 2013, 10:28

ze gebruikt tamoplex.

stom vraagske: haalt dit de hormonen naar beneden ? en waarom dan injecties ?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 07 jun 2013, 14:43

Tamoplex is een merknaam voor tamoxifen.

Zoladex/Lucrin legt de eierstokken plat, dus zorgt ervoor dat er geen productie van oestrogeen meer kan plaatsvinden vanuit de eierstokken. Na de overgang of als de eierstokken met Lucrin/Zoladex plat liggen, wordt er een beperkte hoeveelheid oestrogeen geproduceerd door de omzetting van testosteron (vanuit buikvet en bijnier) in oestrogeen.

Tamoxifen gaat niet de oestrogeenproductie tegen, maar het gaat op de hormoonreceptor van een kankercel zitten en blokkeert dan de toegang van oestrogeen tot de cel. Tamoxifen gaat ook op andere oestrogeenreceptoren in het lichaam zitten en veroorzaakt dan bepaalde bijwerkingen. Doordat tamoxifen op de receptor gaat zitten, kan oestrogeen geen signaal meer naar binnen geven dat de cel moet gaan groeien. Vóór de overgang wordt vrijwel al het oestrogeen geproduceerd vanuit je eierstokken.

Bij aromataseremmers wordt het enzym aromatase geremd. Dat enzym heb je nodig om uit testosteron oestrogeen te kunnen maken. Als dat enzym geremd wordt, kan die omzetting dus niet meer plaatsvinden. Als er bij premenopausale vrouwen voor een aromataseremmer gekozen wordt, moet dat in combinatie met Zoladex. Een aromataseremmer bij een premenopausale vrouw zonder Zoladex zorgt voor een tegengesteld effect en jaagt de productie van oestrogeen aan en... dat versterkt de vruchtbaarheid. Dat moet je niet willen.

Afbeelding

Bron: Breast Cancer Center Miami

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees

hans

Bericht door hans » wo 12 jun 2013, 11:20

Waarom wordt dan voor het ene gekozen en niet het andere of erbij. Mijn vrouw heeft een zeer hoog hormonaal gevoelig kanker. Is 40 jaar en nog kiet in overgang

hans

Bericht door hans » wo 12 jun 2013, 11:29

En wat ivm met progesteron?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 12 jun 2013, 13:25

Hoi Hans, wat het beleid is, is gebaseerd op grote studies. Het doel is niet alleen te zorgen dat je vrouw de borstkanker overleeft maar bovendien om ervoor te zorgen dat ze gezond oud kan worden. Hormoontherapie heeft ook nadelen. De voordelen moeten wel opwegen tegen de nadelen.

De combinatie tamoxifen plus een aromataseremmer heeft, voor zover ik weet, geen zin. Hormoontherapie wordt gegeven als er meer dan 10% oestrogeenreceptoren en/of progesteronreceptoren zijn. Er is geen speciaal beleid voor de progesteronreceptor.

Garanties dat het werkt, zijn er niet. Wat dat betreft geldt: De tijd is je beste vriend. Dat zei een vrouw tegen mij die een jaar voor mij precies dezelfde kenmerken had. Ik vond het gemakkelijk klinken, maar inmiddels ben ik 6,5 jaar na diagnose en ik kan zeggen dat ze gelijk had.

Take care !!
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Juni 2013”